Borde faderskapspresumtionen bli könsneutral?

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:06 CEST

Varför gäller inte lika rättigheter och skyldigheter för alla gifta par? Varför blir en gift man omedelbart förälder till det barn hans fru föder, medan samma sak inte gäller för en gift kvinna? Är detta verkligen det bästa ur ett barnperspektiv? Och: varför ska juridiskt kön fortfarande spela så stor roll vid regleringen av föräldraskap, nu när kopplingen mellan juridiskt kön och könsceller är borta?

2007 överlämnades utredningen "Föräldraskap vid assisterad befruktning" (SOU 2007:3) till regeringen. Utredningen föreslog könsneutral föräldraskapspresumtion men förslaget har ännu inte blivit verklighet.

I och med ändringen i könstillhörighetslagen har frågan blivit än mer aktuell. Nu finns inte längre någon automatisk koppling mellan juridiskt kön och könsceller – män kan bli gravida och kvinnor kan ha spermier. Varför ska då lagen göra skillnad på hur föräldraskap regleras utifrån juridiskt kön?

Hillevi Larsson (S) och Anna Steele (Fp) ordnar idag ett kunskapsseminarium i riksdagen där dessa frågor diskuteras med RFSL och direkt berörda privatpersoner.

- Vi är glada att ett par riksdagsledamöter engagerat sig i frågan, som länge har varit en av våra prioriterade familjepolitiska frågor. Vi anser att det är rimligt att alla gifta par har samma rättigheter och skyldigheter, oavsett kön, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

Kom gärna till seminariet!

Tid: idag onsdag 12-14 i riksdagen, Templum RV3-17 (precis intill riksdagscafeet).