Dom i förvaltningsrätten: en transsexuell man får rätt att registreras som far till sitt barn

I ett domstolsutslag meddelat den 30 oktober finner Förvaltningsrätten i Göteborg att Skatteverket gjorde fel när de vägrade en man som bytt juridiskt kön att få registreras som sitt barns far. Mannen födde barnet när han fortfarande var en juridisk kvinna, och registrerades då som barnets mor. Sedan mannen bytt juridiskt kön ville han få betecknas som sitt barns far, men fick avslag på detta av Skatteverket.

Att mannen stått som biologisk mor i folkbokföringen har förstås inneburit många praktiska problem i kontakt med exempelvis skola, sjukvård och alla andra ställen där barnets vårdnadshavare behöver identifiera sig. Det har bland annat inneburit att såväl mannen som barnet fått berätta om mannens bakgrund oavsett om de velat det eller inte, vilket varit integritetskränkande för dem båda.

Mannen har, med hjälp av RFSL, överklagat Skatteverkets avslagsbeslut till förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten i Göteborg går nu på mannens linje och konstaterar bland annat att ”… (mannens) rätt till ett fullt erkännande av sitt juridiska könsbyte, samt hans och (barnets) rätt till skydd, /får/ anses väga tyngre än det allmännas behov av att registrera en ’biologisk mor’ till varje barn.”

I sin dom hänvisar förvaltningsrätten bland annat till Europakonventionens artikel 8 om rätten till privatliv, samt konstaterar att det inte finns någon reglering i lagen om hur en registrering av föräldraskap ska gå till. ”Det finns därmed ingen bestämmelse som hindrar att (mannen) registreras som (barnets) far”, konstaterar rätten.

Förvaltningsrätten i Göteborg resonerar mycket snarlikt Förvaltningsrätten i Stockholm, i en dom från april i år i ett mål gällande registrering av föräldraskap för en man som fött barn. Också i det fallet ville Skatteverket att mannen skulle registreras som ”biologisk mor”, trots att han hade manligt personnummer (och manligt juridiskt kön) när barnet föddes. Den domen har överklagats av Skatteverket och kammarrätten meddelade nyligen prövningstillstånd i målet.

- Det är förstås mycket glädjande att förvaltningsrätten respekterat föräldrarna och barnens rätt till skydd för sitt privatliv och integritet, säger juristen Kerstin Burman på RFSL som varit ombud i båda målen.

- Vi är mycket glada över det här beslutet från Förvaltningsrätten i Göteborg. Det svenska rättsväsendet har nu flera gånger visat att det ligger före svenska myndigheter när det gäller att förstå och anpassa sig till den rättsliga utvecklingen, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL.

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.