Kommer regeringen att hålla sitt löfte om äktenskap?

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 16:54 CEST

Regeringen offentligjorde idag listan över kommande propositioner. I den framgår att äktenskapspropositionen kommer innan årets slut.

Samtliga riskdagspartier, förutom ett, har tagit ställning för en könsneutral äktenskaplagstiftning.

RFSL ser positivt på att det nu kommer en proposition i äktenskapsfrågan.

- Det är dock inte tidpunkten som är det viktiga utan innehållet i propositionen, säger RFSL:s förbundsordförande Sören Juvas i en kommentar.

- Utifrån vad två av regeringspartierna har sagt i frågan utgår vi från att de är en lagstiftning där alla behandlas lika som levereras till riksdagen. Skulle det inte vara fallet hoppas vi att den majoritet som finns i riksdagen kommer att lösa frågan i kammaren, avslutar Sören Juvas i en kommentar.

För vidare kommentarer kontakta RFSL:s förbundsordförande Sören Juvas på telefon 0709 52 51 32

RFSL:s förbundskansli
E-post: press@rfsl.se

RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.

Besök RFSL:s hemsida för ytterligare information och Sörens blogg: http://www.rfsl.se