Ledande hbt-aktivist mördad i Uganda

David Kato, en av ledarna i Ugandas kämpande hbt-rörelse, mördades under onsdagen i sitt hem. Kato var aktiv i SMUG, Sexual Minorities Uganda, och var en av de mest tongivande i Ugandas hbt-rörelse.

Kato var också en av dem som i höstas pekades ut i "Rolling Stone", när tidningen publicerade namn och bild på ugandiska hbt-personer under rubriken "Häng dem". Kato stämde därefter tidningen tillsammans med två andra utpekade, och i början av januari i år dömde en domstol i Uganda till hbt-aktivisternas fördel. Tidningen dömdes till skadestånd för kränkning av målsägandenas konstitutionella rättigheter.

RFSL har under flera år haft ett samarbete med SMUG och nådde under onsdagskvällen Frank Mugisha, ordförande för SMUG. Mugisha besökte senast Sverige i samband med Stockholm Pride.

- David Katos e-postadress hackades tidigare i veckan och vi har varit oroade över konsekvenserna för de tre aktivister som stämde "Rolling Stone". De politiker, religiösa ledare och medier som har skapat en hatstämning och uppmuntrat till våldsattacker på hbt-personer har alla blod på sina händer nu. Vi fortsätter vår kamp för mänskliga rättigheter för Ugandas hbt-personer - hat kan inte stoppa oss, säger Frank Mugisha.

RFSL och SMUG kräver att rättsväsendet och regeringen i Uganda säkerställer att brottet utreds grundligt.

- Vi förväntar oss att Sverige i sina internationella kontakter söker säkerställa att mordet på människorättsförsvararen David Kato utreds. Våra tankar går till Davids närmaste, samt till de modiga människorättskämparna i Ugandas hbt-rörelse och dess allierade, kommenterar Ulrika Westerlund, förbundsordförande i RFSL.

Ulrika Westerlund, förbundsordförande för RFSL, 0703-45 01 83, alt ulrika.westerlund@rfsl.se

Frank Mugisha, Chairperson SMUG, +16464361858