Pridefredag: RFSL frågar ut Erik Ullenhag, möter ryska aktivister och diskuterar heteronormen i näringslivet

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2013 09:23 CEST

RFSL, RFSL Stockholm och RFSL Ungdom anordnar ett stort antal seminarier, föreläsningar, workshops, med mera, under Stockholm Pride 30 juli-3 augusti. Idag, fredag, utfrågar RFSL hbt-minister Erik Ullenhag och anordnar seminariet ”The Only Gay in the Näringsliv”. Dessutom träffar vi den ryska hbtq-organisationen Coming Outs föräldranätverk tillsammans med det svenska nätverket för Stolta Föräldrar och Civil Rights Defenders.

– Vi är glada över att Erik Ullenhag i veckan har meddelat att regeringen kommer att släppa en hbt-handlingsplan under hösten, men vill såklart veta mer om vad den kommer att innehålla, säger RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund.
Utfrågningen av hbt-minister Erik Ullenhag (FP) sker kl 12.00-12.45 under fredagen.

Hur stark är heteronormen inom näringslivet är en fråga som ställs under seminariet ”The Only Gay in the Näringsliv”, kl 15.00-16.30. RFSL har nyligen samarbetat med branschorganisationen Företagarna kring framtagandet av en hbt-manual, men ännu återstår mycket att göra innan näringslivet genomsyras av ett mer systematiskt mångfaldsarbete.

Situationen för hbtq-personer i Ryssland har stått i fokus under hela årets Stockholm Pride. En
ljusglimt är att hbtq-rörelsen i Ryssland, trots ett växande förtryck, är växande. Under seminariet ”Importance of families to bring about change in Russia and Sweden”, kl 13-00-14.45, berättar den ryska hbtq-organisationen Coming Outs föräldraklubb och det svenska Nätverket för Stolta Föräldrar om sina respektive funktioner och samarbetet med RFSL och Coming Out.

– Situationen för den ryska hbtq-rörelsen är extremt allvarlig och måste bevakas kontinuerligt. Vi har regelbundna kontakter med våra kolleger i Ryssland för att försäkra oss om att vi arbetar på ett sätt som de tror kan skapa positiv förändring, säger Ulrika Westerlund.

Kontakt:

Tf pressekreterare Anna-Malin Blomqvist - 073-971 48 21