Regeringen väljer att fortsätta kränka transpersoners mänskliga rättigheter

Med dagens överenskommelse om att tills vidare behålla tvångssteriliseringar för de som vill byta juridiskt kön visar regeringen tydligt att de sätter regeringsstabiliteten före respekten för mänskliga rättigheter.

Med rådande lagstiftning har staten rätt att ställa krav på en individ att denne ska genomgå fysiska ingrepp som denne inte önskar, för att individen ska få tillgång till den sociala rättigheten att få sin könsidentitet juridiskt fastställd.

- Det är extremt anmärkningsvärt att en demokrati som Sverige nu anser att detta måste utredas ytterligare, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande RFSL.

Socialstyrelsen lade redan sommaren 2010 fram ett förslag om att ändra lagen och då bland annat ta bort kravet på tvångssteriliseringar. Lagen hade då utretts grundligt av juridisk expertis.

- Att nu vilja utreda saken ytterligare en gång kan inte ses på något annat sätt än att de som beställer utredningen av politiska skäl önskar komma fram till en annan slutsats, säger Ulrika Westerlund.

Med dagens överenskommelse att behålla tvångssteriliseringarna sviker de övriga borgerliga partierna också sina egna väljare och hedrar inte sina egna partibeslut. Moderaterna beslutade så sent som i höstas på sin partistämma att tvångssteriliseringarna skulle tas bort och Fp var tidigt ute redan sommaren 2010 med att stödja Socialstyrelsens förslag till ny lag – med borttaget krav på tvångssterilisering. I valrörelsen 2010 var samtliga partier på den borgerliga sidan tydliga med att tvångssteriliseringarna snart skulle vara historia.

Presskontakt: Ulrika Westerlund tel. 070 345 0183