RFSL oroas över utvecklingen i Ungern

Ungern riskerar att utvecklas i en negativ riktning när det gäller respekten för hbt-personers mänskliga rättigheter. En ungersk parlamentsledamot från högerextrema Jobbik har nyligen lagt fram förslag inför parlamentet om att förbjuda positiva beskrivningar av vad som benämns ”stört sexuellt beteende” , vilket förtydligas som ”i synnerhet sexuella relationer mellan personer av samma kön”. Jobbik vill också förbjuda offentliga möten och tal som ”propagerar” för vad partiet menar är ”sexuella störningar”. Som påföljd föreslås böter motsvarande 4 500 kr och upp till tre års fängelse. Samtidigt har polisen i Budapest, för andra året i rad, avvisat en ansökan om demonstrationstillstånd för den årliga Prideparaden. Paraden är tänkt att hållas den 7 juli. Förra året upphävde en domstol polisens beslut och tillät paraden att hållas. Vad som händer i år är ännu oklart.

– Det är särskilt oroväckande att detta nu händer i ett land som tills för några år sedan ansågs förhållandevis liberalt och som exempelvis erbjuder samkönade par möjligheten att ingå partnerskap, säger RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund.

S:t Petersburg blev nyligen den senaste av ryska regioner som infört ett förbud mot ”propaganda” för hbt-personers rättigheter. Redan har försvarare av hbt-personers mänskliga rättigheter gripits i S:t Petersburg och kommer ställas inför rätta.

Oavsett om det ungerska förslaget inspirerats av det ryska eller ej måste spridningen av dessa lagar hindras, säger Ulrika Westerlund.

RFSL uppmanar svenska politiker att agera för att uppmärksamma den besvärliga situation som hbt-personer i Ungern nu ställts inför.

– Sverige måste protestera när förslag av den här sorten, som kränker grundläggande mänskliga rättigheter, framförs i ett annat EU-land. Skulle förslagen genomföras strider detta såväl mot Europakonventionen om mänskliga rättigheter som EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna, avslutar Ulrika Westerlund.

För mer information:
RFSL förbundsordförande Ulrika Westerlund 0703-450 183 eller ulrika.westerlund@rfsl.se