Stoppa utrensningen av homosexuella i Tjetjenien

De senaste två veckorna har över hundra homosexuella män tillfångatagits och torterats i den ryska delrepubliken Tjetjenien. De som tillfångatas tvingas att under tortyr, bland annat med elchocker, uppge namnen på andra homosexuella som de känner till. Flera personer har dött av tortyren. Detta enligt ryska hbtq-organisationer som RFSL varit i kontakt med.

- Jag är mycket upprörd och ledsen över de nyheter som nu kommer från Tjetjenien. Det är ofattbara övergrepp som rapporteras. RFSL vill uttrycka vårt deltagande och solidaritet med de drabbade hbtq-personerna i Tjetjenien, säger RFSL:s vice förbundsordförande Magnus Kolsjö.

Ryska hbtq-organisationer arbetar för att erbjuda nödhjälp och stöd till de drabbade. De ryska organisationernas kapacitet att hjälpa är dock begränsade, därför är det viktigt med ett internationellt tryck på president Putin och den ryska regeringen för att få ett stopp på utrensningarna.

- Jag förväntar mig att den svenska regeringen använder de arenor den har tillgång till för att påverka Ryssland att göra detta och verka för att de hbtq-personer som hålls fångna släpps fria. Den ryska regeringen måste agera för att stoppa den utrensning av homosexuella som pågår i Tjetjenien och tillåta oberoende internationella experter att utreda händelserna.

- De hbtq-personer från regionen som befinner sig i Sverige måste erbjudas skydd här. Det är viktigt att Migrationsverket har aktuell och tillförlitlig information om läget i regionen så att inga hbtq-personer skickas tillbaka till de utrensningsaktioner som nu pågår, avslutar Magnus Kolsjö.

RFSL har ingen verksamhet i den aktuella regionen. RFSL arbetar internationellt bland annat i projektet Eastern Coalition for LGBT Equality med ILGA Europa och andra hbtq-organisationer från EU:s östra grannlandsområde och Ryssland.

• hbtq
  • tjetjenien
  • ryssland
  • internationellt

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.