RFSU välkomnar förslag till ändring i sexualbrottslagstiftningen

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 15:47 CEST

Miljöpartiets förslag till ändrad sexualbrottslagstiftning är ett välkommet bidrag till debatten om hur människors sexuella integritet bäst ska skyddas.

Det anser Riksförbundet för sexualupplysning (RFSU).

-Framför allt är det möjligheten att döma för brott även om offret av olika anledningar inte förmått säga nej, eller göra fysiskt motstånd, som skulle kunna komplettera dagens lagstiftning på ett bra sätt, säger RFSU:s generalsekreterare Åsa Regnér.

-Förslaget skulle också innebära att den svenska lagen i betydligt större utsträckning än i dag uppfyller kraven i Europakonventionen för mänskliga rättigheter, vilket så klart är positivt.

RFSU anser också att förslaget på ett bra sätt understryker vikten av att det alltid måste finnas en ömsesidighet i sexuella relationer.

Om det är Miljöpartiets förslag som i framtiden ska utgöra den svenska lagen, eller om det finns ännu bättre sätt att formulera paragraferna, är dock för tidigt att säga. RFSU ser fram emot en fördjupad diskussion i ämnet och kommer att genomföra ett kunskapsseminarium om frågan i början av november.

-Vi är till exempel tveksamma till om gärningar som i dag benämns som våldtäkt ska kallas för den mildare formuleringen "sexuellt utnyttjande" när inte hot eller misshandel förekommit. Det skulle kunna uppfattas som en devalvering av synen på sexualbrott även om straffsatserna är desamma, säger Åsa Regnér.

RFSU understryker även att det inte räcker med enbart lagändringar. Till exempel har FN vid flera tillfällen kritiserat Sverige för brister i arbetet mot sexuellt våld och mäns våld mot kvinnor.

-Polisväsendet har satsat på att utbilda sin personal i dessa frågor. Behovet av liknande insatser inom till exempel domstolsväsendet är också stort, säger Åsa Regnér.

Kommentarer (0)