Ricoh störst på digitaltryck för ark och färg i Västeuropa

Ricoh toppar InfoSources senaste marknadsundersökning

Stockholm, 4 juni 2012 Ricoh är i den absoluta toppen för färgproduktionsskrivare i Västeuropa enligt InfoSources senaste marknadsundersökning. Undersökningen för Västeuropa som täcker det första kvartalet 2012 visar att Ricohs andel av sålda enheter för färgproduktion i arksegmentet var 42,5 procent, vilket är en markant ökning jämfört med 27,7 procent av marknadsandelarna året innan.

– Det är tack vare våra digitaltryckmaskiner Ricoh Pro™ C901 Graphic Arts Edition och Ricoh Pro™ C751-serien som vi har den här stora framgången i Västeuropa. Det är deras enorma möjligheter och den höga kvaliteten i de här maskinerna som gjort det möjligt att nå toppen på denna väldigt konkurrensutsatta marknad, säger Tommy Segelberg, Country Manager och Coordinator för Production Printing Business Group.

Ytterligare anledningar enligt Ricoh är att företagets kunder också har förstått att en investering i Ricohteknik ger ett långvarig strategiskt samarbete och ett brett utbud av tilläggstjänster, kunskap och expertis – inklusive vårt Ricoh Business Driver Programme™. Kvaliteten på produkterna i kombination med bredden på tjänster liksom support gör Ricoh till en bra samarbetspartner för trycksaksleverantörer i alla storlekar genom hela Västeuropa.

– Efter ett lyckat Drupa, visar de här siffrorna att Ricoh tar en marknadsledande position på den grafiska kommunikationsmarknaden i Europa, avslutar Segelberg.

Ricohs Pro C901 Graphic Arts Edition utnämndes också till den snabbaste maskinen sin klass av InfoTrends i Western Europe Production Printing and Copying Market Placements: 2008-2011. Den var ledande i segmentet med en toppvolym på 301 000 – 999 000 sidor[1], med över 31 procent marknadsandelar i Västeuropa under 2011.

[1]InfoTrends rapport; Western Europe Production Printing and Copying Market Placements: 2008-2011 finns tillgänglig på www.InfoTrends.com.

För ytterligare information, kontakta:
Tommy Segelberg
Country Manager PPBG & RPPS
Country Coordinator Production Printing Business Group
Tel: +46 (0)8 621 90 08
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se
Följ oss på Facebook: www.facebook/ricoheurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

• grafisk kommunikation
  • grafisk produktion
  • grafiska produktionslösningar
  • production printing
  • ricoh
  • ricoh sverige
  • digitaltryck
  • ricoh störst på digitaltryck

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group, operates in more than 200 countries and regions. In the financial year ending March 2011, Ricoh Group had worldwide sales of 1,942 billion yen (approx. 23 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions and services that improve the interaction between people and information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and specialized industrial products. It is known for the quality of its technology, the exceptional standard of its customer service and sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.

For further information, please visit
www.ricoh.se

Magnus Christerson