Ridderheimsrapporten avslöjar framtidens heta mattrender

Pressmeddelande  •  2012-09-20 09:58 CEST

Ätbara förpackningar som ger mindre resursslöseri. Mer naket i köket. Mat tillverkad speciellt för din DNA-sammansättning. Nu är den unika internationella trend- studien Ridderheimsrapporten äntligen här – med insikter om hur vi kommer att handla, laga och äta mat i framtiden.

I den nya Ridderheimsrapporten: Future Shopping, Cooking and Eating presenteras de 21 hetaste shopping- och mattrenderna de närmaste 5 åren. Rapporten – som lanseras den 20 september – är framtagen av Ridderheims & Falbygdens i samarbete med analys- företaget Kairos Future och släpps nu för fjärde gången. Den bygger på en trend watch som genomförts både i Sverige och internationellt.

– Resultatet av våra spaningar visar att livsmedelshandeln står inför stora utmaningar. Omvärlden blir i och med digitaliseringen allt mer komplex. Istället för en stor kommande megatrend kommer vi att se många trender som existerar sida vid sida, säger Agneta Olsson marknadschef på Ridderheims & Falbygdens och initiativtagare till Ridderheimsrapporten.

I rapporten har experter inom matlagning, konsumtion, produktinnovation och analytiker från Kairos Future fått ge insikter om framtidens trender.

– Flera stora megatrender, som individualiseringen och globaliseringen, är inte självklara längre. I trenden ”Fair Food”, som ursprungligen kommer från ”Fair Trade”, ser vi hur indi- vidualiseringen minskar. Nu ökar istället fokus på kollektivet och oegennyttan. Och inte bara när det handlar om länder långt borta, utan även människor och samhället i vår närhet, säger Magnus Kempe, projektledare för Ridderheimsrapporten på Kairos Future.

En annan trend är att göra mat på allt färre ingredienser. Den kommer av att det ligger i tiden att utforska det naturliga och enkla livet – en trend mot det mer nakna och ursprungliga. Det kan ses som en reaktion mot ett materialistiskt slit- och slängsamhälle och innebär ett nyväckt intresse för billigare och enklare råvaror som rotfrukter, kål, tång och inälvor, men också att vi vill laga mat närmare naturen.

Något som hänger ihop med strävan mot enkelhet är trenden mot minskat matslöseri – både bland hushåll, vid produktion och i butik. Den kan inom några år till exempel resultera i att ätbara förpackningar dyker upp på marknaden.

Några andra trender som lyfts fram i Ridderheimsrapporten är:

DNA Dinner: Många människor söker ständigt efter den perfekta dieten eller den mest hälso- samma maten. Samtidigt börjar alltfler misstro experternas råd och undrar om det som fungerar för grannen måste fungera för dem. En lösning är individuellt anpassad kost som bygger på ny teknik, bland annat DNA-analys, något som kan bli både billigare och mer till- gängligt framöver. Med din helt personliga DNA-dinner kommer du alltså att nå maximalt välmående.

Instant inspiration: Den digitala utvecklingen har lett till att gränsen mellan inspira- tion och köp suddats ut. Ett exempel är Spotify, där du kan köpa låten när du lyssnar på den. Det förändrade köpbeteendet på nätet innebär att konsumenten nu börjar ställa samma höga krav på information och inspiration även i den fysiska butiken. I en värld där man förväntar sig ”instant inspiration” måste handlarna därför skapa browser-vänliga butiker, till exempel med digitala displayer, där kunderna får ständigt uppdaterad information om produkter, nyheter, toppsäljare och vilka produkter som är mest ”liked”.

Seating: Fler singelhushåll och en mobilare livsstil där vi allt oftare äter utanför hemmet har drivit fram ett behov av mötesplatser där folk kan träffas och äta mat tillsammans med andra. Trenden kallas seating (social + eating) och några exempel är långbord på restaurang- er, offentlig social möblering och middagsklubbar. Trenden drivs också av sociala medier som underlättar för människor att möta andra med samma intressen, bestämma träff för att umgås och äta tillsammans.

För mer information, beställning av bilder eller rapporten:
Sara Johansson, Ridderheims & Falbygdens
E-post: sara.johansson@rof.se
Alternativt, gå in på www.ridderheims.se

Presskontakt:
Agneta Olsson, marknadschef, Ridderheims & Falbygdens
E-post: agneta.olsson@rof.se

Om Ridderheims.
Ridderheims grundades 1987 och har idag Sverige som sin största marknad, men bolaget exporterar även produkter till bland annat Norge, Danmark, Finland, Island, Holland och Belgien. Sedan 2008 ingår Ridderheims delikatesser i Atriakoncernen där de ihop med Falbygdens ost bildar affärsenheten Ridderheims & Falbygdens. Genom att hela tiden komma med nya spännande produkter och smaker ska Ridderheims & Falbygdens vara det mest inspirerande varumärket och erbjuda det bredaste utbudet av delikatesser i Norden. Attia omsätter ca 1,3 miljarder euro och dess största marknader är Sverige och Finland.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom