Fira nationaldagen på Strömsholm!

Den 6 juni ljuder fanfarer och vi sjunger Nationalsången tillsammans på den gröna välkända tävlingsbanan med Strömsholms Slott i bakgrunden. Var med och fira Nationaldagen under Nationaldagstävlingarna på Strömsholm - det blir en hästfest för hela familjen i unik slottsmiljö.

Tävlingarna pågår under fyra dagar, mellan 5-8 juni, och publiken bjuds på hoppning i absolut nationell toppklass, dressyr SM för unga ryttare, fälttävlan med stora startfält, SM i Hovslageri och mycket, mycket mer.

Nationaldagstävlingarna kännetecknas av bra sport, mångåriga traditioner, historia och kultur, familjer och fest med tävlande i alla åldrar. Arrangemanget  genomförs i nära samverkan mellan många ideella föreningar, lokala entreprenörer samt Ridskolan Strömsholm. Tävlingsledare Tomas Högström är själv bosatt i Västerås och har ett stort engagemang som smittar av sig.

- Alla stora sportevenemang förutsätter stora insatser av volontärer, som satsar tid och engagemang på att bygga och genomföra arrangemanget, så även året Nationaldagstävlingar på Strömsholm. Genom gott samarbete med andra idrotts-och ridsportföreningar i Mälardalen kan Strömsholms Ridsportförening och Ridskolan Strömsholm genomföra tävlingen, säger tävlingsledare, Tomas Högström.

För Ridskolan Strömsholm är tävlingarna ett av årets största evenemang. Med tidigare namn som ”Pingsttävlingen” och ”Strömsholmstävlingen” har ridsporttävlingar genomförts vid Österängarna och miljön vid vackra Strömsholms Slott sedan nästan 100 år tillbaka i tiden.

- Nationaldagstävlingarna på Strömsholm har en mycket stark tradition och är viktiga för hela vår verksamhet med utbildning och sport. Årets tävlingar, har utvecklats ytterligare, med både stor bredd, yttersta nationella eliten och härlig gemenskap på plats vilket skapar förutsättningar för riktigt fina dagar och tävlingar, säger Ridskolan Strömsholms vd, Jan Andersson.

Nationaldagsfirande på Strömsholm

När: Fredagen den 6 juni, efter andra klassen (runt lunch). För de som inte följer tävlingarna, och vil komma till nationaldagsfirandet bör ett ungefärligt klockslag anges.
Var: Inne på Nationaldagstävlingarnas tävlingsområde, på stora gräsbanan vid Strömsholms Slott. Tal kommer att hållas framför hedersläktaren.
Hur: Sopran Tanya Soininen från Kolbäck sjunger nationalsången. Elever vid Ridskolan Strömsholm håller nationaldagstal. Ekipage med häst och vagn medverkar under pompa och ståt.

Köp dina biljetter till tävlingarna redan idag. Spara minst 15% genom att köpa dem i för väg på nätet. (länk till biljetter)

För mer information om tävlingarna:
Besök: www.nationaldagstavlingarna.se

Press/Media