Många vill rida Vårdressyr på Strömsholm

Under sista helgen i mars fylls Nya och Röda Ridhuset på Strömsholm än en gång med dressyr av allra högsta nationell klass. Tävlingen som arrangeras av Strömsholms Ridsportförening, i samarbete med Ridskolan Strömsholm är mer populär än någonsin och några av landets allra bästa ekipage kommer och rider både unghästar och Grand Prix.

- Nästan alla klasser är fulla, och det är verkligen roligt att så många vill tävla hos oss, säger den glada tävlingsledaren Nina Björk.

Nina Björk är en av många eldsjälar i landet som brinner för att arrangera tävling, och tillsammans med ideella krafter av både medlemmar i Strömsholms Ridsportförening, RS personal och elever gör hon det möjligt att genomföra några av landets mest populära tävlingar. I juni är hon tävlingsledare för dressyren på Nationaldagstävlingarna där bland annat YR-SM och deltävling i Lövsta Future Challenge avgörs.

Program Vårdressyr

Torsdagen 27 mars (48 starter totalt under dagen)
14:30  FEI inl. program för 5-åriga hästar

16:15  FEI inl. program för 6-åriga hästar

17:30  Medelsvår B:4

Fredagen 28 mars (57 starter totalt under hela dagen)

12:00  FEI finalprogram för 5-åriga hästar

13:45  FEI finalprogram för 6-åriga hästar

15:00  Medelsvår A:1

Lördagen 29 mars (74 starter totalt under hela dagen)

08:00  FEI Prix S:t Georges

14:15  FEI Lagprogram Msv B (J)

15:45  Intermédiaire I B

Söndagen 30 mars (64 starter under hela dagen)

8:00  FEI Intermédiaire I

14:00  FEI Mästerskapsprogram Msv B (J)

15:30  FEI Grand Prix

• vårdressyr
  • dressyr
  • dressyrtävling
  • sport
  • tävling

Riksanläggningen Strömsholm är Svenska Ridsportförbundets utbildningsanläggning och har en långvarig tradition inom svensk ridsport för utbildning av människor och hästar. Här ges utbildningar för ridlärare, hovslagare, brukskuskar och hästskötare samt sportutveckling för elitsatsande ryttare. På anläggningen finns olika skolformergenom universitet SLUs hippologprogram, Hästsportens Folkhögskola, yrkeshögskola och gymnasium. Spetskompetens inom hoppning och dressyr är viktiga, liksom inom pedagogik, hästhållning, anläggningsdrift, ledarskap samt FoU. Alla Riksanläggningarna (Strömsholm, Flyinge och Wången) har ett gemensamt uppdrag att förse hästnäringen med rätt kunskap och kompetens för branschens och näringens framtida utveckling. Ridskolan Strömsholm har i dag 31 medarbetare och äger 115 hästar av de 220 som står på anläggningen. Vi omsätter 55 mkr och kärnverksamheten är Utbildning & Sport.