Wången vill satsa på en ny utbildning i brukshästkörning

Wången ansöker om att få starta en ny yrkeshögskoleutbildning för brukshästkörning från höstterminen 2017 med 10 utbildningsplatser. Detta skulle bredda Wångens utbildningsutbud ytterligare. Tillsammans med Hästnäringens Nationella stiftelse vill också Wången inrätta en ny funktion som nationell samordnare för brukshästkörningen.

Wångens historiska koppling till den nordsvenska brukshästen är välkänt. Under större delen av 1900-talet vallfärdade hästintresserade till de årliga hingstpremieringarna och uppfödningen av nordsvenska brukshingstar var omfattande. Utbildningsutbudet på Wången har dock sedan 1996 helt varit koncentrerat till trav- och senare islandshästsporten, men detta kan komma att ändras.

- Hästnäringens Nationella stiftelse och brukshästorganisationernas samarbetskommitté Brunte har frågat om vi vill söka en utbildning inom brukshästkörning då vår systeranläggning Strömsholm lägger ner sin utbildning. Vi är mycket intresserade under förutsättning att vi kan samarbeta med entreprenörer och föreningar inom branschen, säger Eva-Lena Blom, utbildningschef på Wången.

Det rör sig om en tvåårig utbildning på halvfart (50%) som genomförs i nära samarbete med företagare inom brukshästkörning, där delar av utbildningen ligger ute i landet istället för mestadels på utbildningsorten. En mindre del av undervisningen kommer också att bedrivas på distans via lärplattform. Besked om Wångens ansökan beviljas eller ej kommer efter årsskiftet.

- Vi tror att blivande elever lockas av ett upplägg där de kan fortsätta att arbeta deltid eller driva sina företag på deltid, men samtidigt utbilda sig. Vi vill handplocka ett antal entreprenörer inom brukshästkörning som vi knyter till utbildningen bland annat som lärare, säger Eva-Lena Blom.

Wången har presenterat upplägget för branschföreträdare, som tagit emot detta mycket positivt.

- Vi ser en ökning av antalet brukshästentreprenörer i Sverige och en större efterfrågan på hållbara lösningar för exempelvis gräsklippning, transporter och naturresursnyttjande. För oss är det oerhört viktigt med en kvalitativ utbildning som kan tillgodose den ökade efterfrågan, säger Kåre Gustafsson, ordförande för brukshästorganisationernas samarbetskommitté Brunte.

I upplägget kring en ny brukshästutbildning ingår också att Wången inrättar en ny funktion som nationell samordnare för brukshästkörningen.

För mer information, kontakta:
Eva-Lena Blom, utbildningschef Wången AB, 070-641 74 10

• wången
  • brukshästkörning
  • yrkeshögskola
  • hns

Wången är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.