OBOS och Riksbyggen samarbetar i hyresrättsprojekt i Trollhättan

OBOS och Riksbyggen samarbetar i hyresrättsprojekt i Trollhättan

I Hälltorps gård, Trollhättan, kommer OBOS Sverige och Riksbyggen att gemensamt uppföra 84 hyresrätter. Samarbetet sker genom ett gemensamt ägt bolag och byggstarten är planerad att ske under andra kvartalet 2019.

Hälltorps Gård är en ny stadsdel som växer fram i Trollhättan med närhet till naturen. Dagligvarubutiker, lekparker, skolor och förskolor finns också i nära anslutning. Den nya stadsdelen ligger väster om det populära bostadsområdet Torsred-Strömslund.

– Från kommunens sida ser vi mycket positivt på att det kommer att byggas hyresrätter på Hälltorps gård, det ligger helt i linje med den utvecklingen vi vill se med blandade boendeformer i alla våra stadsdelar. Vi är också glada att det är två stabila aktörer som OBOS och Riksbyggen som står bakom projektet, säger Paul Åkerlund, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättans Stad.

– För att fler människor ska kunna få ett eget boende krävs konstruktiva åtgärder och goda samarbeten på olika plan, både inom politiken och näringslivet. Att bolag som OBOS och Riksbyggen samarbetar är positivt. De boende i Hälltorps gård kan förlita sig på att vi kommer att utveckla både bostäderna och hela platsen med ansvar, säger Daniel Öhman, chef för kommersiell projektutveckling på OBOS Sverige.

De 84 hyresrätterna kommer att uppföras i fem hus om tre till fyra våningar. Lägenhets-storlekarna blir 1-3 rum och kök. Inflyttning kommer att ske i två etapper som är planerade till sommaren och hösten 2020.

– Vi är mycket glada över samarbetet med OBOS Sverige i hyresrättsprojektet Hälltorps gård. Både Riksbyggen och OBOS är kooperativa företag och delar värderingar kring långsiktighet, samhällsbyggnad och hållbarhet, säger Carl-Johan Hansson, chef för Affärsområde Fastigheter, Riksbyggen.

OBOS Sverige och Riksbyggen utvecklar projektet tillsammans. OBOS Sverige ansvarar för projektledning och entreprenad. Riksbyggen bidrar med hyresrättskompetens och kommer att sköta förvaltningen av fastigheterna.

OBOS Sverige planerar att även uppföra 56 bostäder i bostadsrättsform i området varav 40 radhus och 16 lägenheter. OBOS Sverige ingår i norska OBOS, en medlemsägd organisation med säte i Oslo.

Carl-Johan Hansson, chef Affärsområde Fastigheter, Riksbyggen, 08-698 41 08.
carl-johan.hansson@riksbyggen.se

Daniel Öhman. Chef Kommersiell Projektutveckling, OBOS Sverige 070-406 2747