Riksbyggen överraskar Kiruna med äggformad bastu av konstnärerna Bigert & Bergström - Solar Egg

Riksbyggen är först ut att skapa nya bostadsrätter när startskottet går för stadsflytten i Kiruna. Det firar Riksbyggen med att förse Kirunaborna med ett unikt konstverk av den prisbelönta konstnärsduon Bigert & Bergström.

I vår kommer boende och besökare i Kiruna att kunna uppleva värmen i en unik äggformad bastu. Bastun som fått namnet Solar Egg (Solägget) är inspirerad av de kontrastrika och dynamiska Malmfälten. I det arktiska klimatet varierar ljus- och värmeförhållanden mellan totalt mörker och sol dygnet runt. Men ägget är också en symbol för pånyttfödelse och nya möjligheter.

– Riksbyggen är en samhällsutvecklare som arbetar innovativt med hållbarhet och långsiktiga boenderelationer. Vi vill att Solar Egg ska bli en konstattraktion för alla och en katalysator för samtal, säger Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen.

Solar Egg, som är 5x4 meter stort, har ett skal av guldpläterat rostfritt stål som speglar staden och den omgivande naturen. Skalet som är självbärande består av 69 bitar och kan demonteras och flyttas runt mellan unik fjällnatur och Malmfältens nya stadsmiljöer. Inuti värms ägget av ett vedeldat bastuaggregat med formen av ett hjärta.

– Bastu är ett fascinerande rum. När vi fick frågan av Riksbyggen att tolka Kiruna föll det sig naturligt att arbeta med det som förenar och bjuder in till samtal. Bastun är en fredad mötesplats där man kan avhandla både det lilla och det stora, säger konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström.

Bigert & Bergström har länge undersökt människans förhållande till klimat, natur, energi och teknik. De blev tidigt uppmärksammade för sina klimatkammare på världsutställningen i Lissabon 1998. Sedan dess har de gjort internationell karriär med allt från skulptur till film och installation. 2015 täckte de toppen på Sveriges högsta berg, Kebnekaise, med ett värmeskyddande täcke i ett spektakulärt försök att testa om glaciärens avsmältning kan stoppas med så kallad ”geo-engineering”. I verket Solar Egg flyttar konstnärerna fokus till den praktiska användningen.

Riksbyggens nya lägenheter i Kiruna är ett av de första projekten i den redan världsberömda stadsomvandlingen. Man har ritat ett nytt bostadsområde vid Luossabacken med utsikt över den arktiska fjällvärlden. Som kooperativ-ägd samhällsutvecklare vill Riksbyggen bidra till Kiruna med en unik natur- och kulturupplevelse som speglar omgivningen och lyfter fram människan.

– Solar Egg fångar upp både den fantastiska Kiruna-andan och regionens bastutraditioner, en solsymbol för både nyskapande och varsamhet, hopp och gemenskap, säger Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen.

Invigning av Solar Egg sker fredag 21 april 2017 vid Luossabacken i Kiruna. Bastun kommer att vara tillgänglig för allmänheten och kan bokas på webbplatsen: www.riksbyggen.se/solaregg. Under 2017 kommer Solar Egg att flyttas runt mellan fantastiska arktiska miljöer i Kiruna med omnejd. För att skapa en härlig bastuupplevelse med omklädningsmöjligheter, handdukar och service samarbetar Riksbyggen med Camp Ripan.

I slutet av året planeras även ett stopp utanför Sverige då Solar Egg med sin unika bastuupplevelse landar i trädgården vid Sveriges enda kulturhus utomlands, Svenska institutet i Paris.

Riksbyggen och LKAB har ingått avtal om 250 nya bostadsrätter i Malmfälten under tio år. Först ut är Brf Fjällvyn med 47 bostadsrätter vid foten av skidbacken i Luossavaara. Byggstart planeras till hösten 2017 och inflyttning under första halvåret 2019.

Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen, AO Bostad Norr, 076-83 73 507
Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen Stockholm/Uppland/Norr, 08-553 635 11