Uppstartsträff! Fr v Joakim Eriksson, lev. chef, Riksbyggen, Peter Svedberg, chef Affärsutveckling, Stora Enso Pulp AB, Kristoffer Nordin, servicechef, Stora Enso Pulp AB, Stefan Tengstrand och Klas Kånåhols, fastighetssk. resp. arbetsl. Riksbyggen.

Riksbyggen tecknar förvaltningsavtal med Stora Enso

Från den 1 april kommer Riksbyggen att ansvara för yttre skötsel av Stora Ensos byggnader i Skutskär. Sammanlagt handlar det om ett tiotal byggnader kring Stora Ensos produktionsanläggning som Riksbyggen nu ska ta hand om.

– Vi är mycket glada över förvaltningsavtalet med Stora Enso. Vår målsättning är att vi med Riksbyggens breda kompetens inom fastighetsförvaltning ska kunna vara med och utveckla Stora Ensos fastigheter och skapa en trivsam och attraktiv miljö kring dessa, säger Ulf Nygård, tf marknadsområdeschef för Riksbyggens fastighetsförvaltning i Gävleborg.

Avtalet är på 2 + 1 år och omfattar yttre skötsel och enklare reparationer. Förutom de tiotalet byggnader kring produktionsanläggningen i Skutskär ingår även skötsel av två fritidsstugor som nyttjas av Stora Ensos medarbetare under sommarhalvåret.

– Om behov uppstår har vi på Riksbyggen kapacitet inom samtliga områden inom fastighetsförvaltning och ombyggnation, säger Ulf Nygård.

I samband med att avtalet träder i kraft kommer Riksbyggen att placera en medarbetare på plats i Skutskär. Riksbyggen är en av de största fastighetsförvaltarna i Gävleborg. Inom marknadsområdet förvaltar Riksbyggen cirka 90 bostadsrättsföreningar med sammanlagt 5 000 lägenheter. Riksbyggen har även ett antal uppdrag åt kommersiella fastighetsägare.

Stora Enso i Skutskär har cirka 400 anställda. Med sina tre produktionslinjer är Skutskärs Bruk ett av de större massabruken i Sverige och den största fluffmassa-producenten i Europa. På dessa linjer produceras årligen ungefär 550 000 ton massa.

Ulf Nygård, tf marknadsområdeschef för Riksbyggens fastighetsförvaltning i Gävleborg, 026-17 58 25