Riksbyggens vinst 2011: 249 Mkr

Riksbyggen fortsätter att gå bra. Trots den osäkra konjunkturen och valutaturbulensen i Sveriges omgivning redovisar Riksbyggen ett resultat för 2011 på 249 Mkr före skatt (274). Utdelningen till företagets andelsägare blir 61 Mkr (61). Därtill erhåller de andelsägande förvaltningskunderna en återbäring på köpta tjänster med sammanlagt 14 Mkr (18).

– Det känns oerhört positivt att vi, trots konjunkturläget, kan leverera ett bra resultat och ytterligare stärka vår ekonomiska ställning. Jag är också mycket glad över att våra andelsägare kan få en bra utdelning på sitt andelskapital. Att vi därutöver, enligt klassiska kooperativa principer, kan lämna återbäring till andelsägande förvaltningskunder visar att vår företagsform spelar en viktig roll i dagens samhälle, säger vd Sten-Åke Karlsson.

Riksbyggens egna kapital uppgår till 4 379 Mkr och soliditeten är 36 procent.

För närmare upplysningar:

Vd Sten-Åke Karlsson, telefon 08-698 42 15
Ekonomichef Karin Jacobsson, telefon 08-698 41 22

Riksbyggen utvecklar, förvaltar och förbättrar rummen som du bor och arbetar i.