Välkommen verkligheten – nytt reklamkoncept för Riksbyggen

Välkommen verkligheten – nytt reklamkoncept för Riksbyggen

Måndag den 9 april är det premiär för Riksbyggens nya reklamkoncept Välkommen verkligheten. Kampanjen rullar ut brett både i TV, digitala plattformar samt i dags- och affärspress.

– Målsättningen är att vi med mer känsla än tidigare ska lyfta fram vilket långsiktigt och mer hållbart företag Riksbyggen är. Det gör vi genom att lämna den perfekta bilden som reklamen ofta speglar och tar sikte på vanliga människors vardag och verklighet, det är deras behov vi är till för att lösa, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.

Det nya reklamkonceptet har arbetats fram av Scholz & Friends, som Riksbyggen inledde ett samarbete med under slutet av 2017. Reklamen bygger på snabba klipp ur vardagslivet utan dialog. Istället för dialog används 80-talshitten Live is life i en nyarrangerad version.

– Tittar man på reklamen i vår bransch så ser den likartad ut. En viktig del i uppdraget har varit att ta fram ett koncept som sticker ut och särskiljer oss från de andra aktörerna. Musiken är en viktig komponent, det är en låt som många känner till och som dessutom stämmer in i vårt varumärkeslöfte att skapa Rum för hela livet, säger Annika Bagge.

Riksbyggen är ett kooperativt företag och har sedan starten 1940 haft ett tydligt samhällsuppdrag att vara med och lösa utmaningarna på bostadsmarknaden. Uppdraget handlar både om att bygga fler bostäder och att sedan ta hand om husen och boendemiljön på hållbara sätt.

– Jag tycker att vi har lyckats skapa en ny och intressant plattform för Riksbyggen att bygga sitt varumärke utifrån. Bra koncept är elastiska och Välkommen verkligheten ger Riksbyggen många möjligheter till olika uttag över lång tid och ta den position man förtjänar. Det är också fint att Riksbyggen vågar vara lite obekväma och att inte väja för det som skaver lite, säger Johan Welander projektledare på Scholz & Friends.

Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen, 08-553 63 517
Annika.bagge@riksbyggen.se