Christina Säll ny chefredaktör för tidningen Hemträdgården

Från den 1 november i år har Riksförbundet Svensk Trädgårds tidning Hemträdgården en ny chefredaktör. Hon heter Christina Säll och kommer senast från branschtidningen Viola. Där anställdes hon som fackredaktör 1997 och blev 2001 dess chefredaktör. Viola var då medlemstidning för alla yrkesodlare i trädgårdsbranschen, på samma sätt som Hemträdgården är fritidsodlarnas medlemstidning.

Hemträdgården, som kommer ut med 6 nr per år, går ut till Svensk Trädgårds drygt 30 000 medlemmar över hela landet och en rad branschföretag samt säljs i en del pressbyråbutiker och utvalda besöksträdgårdar. Det är en renodlad trädgårdstidning för både proffs och amatörer med ett högt anseende i trädgårdsvärlden. Den avgående chefredaktören Karin Görling har under sina tretton år producerat 76 nummer av Hemträdgården, fulla av kunskap och inspiration.

Christina Säll har en gedigen bakgrund i den gröna världen. Hennes hortonomexamen från Sveriges lantbruksuniversitet 1984 omfattade mycket av det hon sedan har arbetat med, som genetik, växtförädling, växtskydd, köksväxt- och bärodling. Hon har också varit rådgivare på länsstyrelserna i Östergötland och Stockholm samt hos Hushållningssällskapet i Uppsala och Stockholms län. Det är alltså en redaktör med djupa kunskaper både om det gröna och om konsten att göra en bra och läsvärd tidning. Hon kommer att hålla den avgående chefredaktörens fana högt. Själv säger Christina Säll: – Att göra trädgårdstidning är det roligaste jobb jag kan tänka mig och att jobba med en tidning som Hemträdgården är en utmaning som jag verkligen gillar.

Riksförbundet Svensk Trädgård säger varmt välkommen till Christina Säll, som nu arbetar på Svensk Trädgårds kansli i Täby. Hon nås på e-post christina.sall@tradgard.org och tel 08–792 23 10, 072–741 97 70.  Pressbild finns på www.tradgard.org under Press.