Tusen Trädgårdar – en rekordartad folkvandring

Söndagen den 29 juni pågick en folkvandring i den svenska sommargrönskan. Trädgårdsentusiaster landet runt fick genom Tusen Trädgårdar möjlighet att besöka över 700 trädgårdar som öppnade sina grindar för allmänheten. Många besökare tog chansen att inspireras av privata gröna oaser och offentliga trädgårdar.

Så här säger Gunnel Carlson, Trädgårdriket:

– Det blev en helt fantastisk dag. Så många möten med glada och nyfikna människor som strosade runt i min trädgård. Jag lär mig massor av att få besök av kunniga och positiva trädgårdsmänniskor och förhoppningsvis fick de med sig en del kunskap hem från mig och min trädgård också. Tusen trädgårdar är en riktig folkrörelse!

Över 100 000 trädgårdsbesökare

Länsvis var deltagandet störst i Skåne med hela 181 trädgårdar, närmast följt av Uppland och Södermanland med 80 respektive 72 öppna trädgårdar.

– Troligtvis slog vi 2012 års besöksrekord. Då var det närmare 100 000 trädgårdsintresserade ute i trädgårdarna, men den här gången var det nog betydligt fler, säger Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård.
 – Det roliga i år är att vi har lyckats engagera ännu fler privata trädgårdsägare. Det är vi mycket glada för eftersom det besökarna verkar uppskatta mest är de stora variationerna i trädgårdarna. Till exempel min egna pyttelilla trädgård på ca 30 kvm som välkomnade över 100 besökare under dagen, fortsätter Inger.

Mersmak

Både trädgårdsägare och besökare vittnar om en dag fylld med nya inspirerande möten, härliga trädgårdsamtal och mersmak för framtiden.
– Hos Studiefrämjandet har vi sett att man gärna fortsätter med odlingscirklar och egna visningar i väntan på nästa Tusen Trädgårdar, berättar Annika Stigmark, utvecklingsledare på Studiefrämjandet riksförbundet. Inför 2016 satsar vi därför ännu mer på förberedande studiecirklar, och i folkbildningen är vi alltid lyhörda för det människor själva vill fördjupa sig inom. Värdskap, guidning, trädgårdsplanering – det är väldigt inspirerande med alla olika ingångar.

Tusen Trädgårdar på sociala medier

Det är inte bara till trädgårdarna som folk har strömmat – i sociala medier växer Facebookgruppen Tusen Trädgårdar 2014 som fördubblat sitt medlemsantal den senaste tiden. Där delar trädgårdintresserade gärna med sig av sina bilder och upplevelser från årets evenemang genom #tusenträdgårdar2014.

Tusen Trädgårdar hålls vartannat år och arrangeras av Gunnel Carlsons Trädgårdsriket, Riksförbundet Svensk Trädgård och Studiefrämjandet. Tusen Trädgårdar ställer nu om siktet mot 2016.

För mer information ta gärna kontakt med:

Gunnel Carlson, 0703-46 95 47, gunnelcarlson@swipnet.se  www.tradgardsriket.se

Stella Westerlund, Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-85 40 50, stella.westerlund@tradgard.org

• odling
  • odla