S:t Petersburg nästa stopp för Riksidrottsmuseets HBTQ-utställning

Riksidrottsmuseets HBTQ-utställning ”Att tvätta sin smutsiga byk” har nu kommit till S:t Petersburg i Ryssland. Där är utmaningarna många, bland annat en lag som förbjuder ”homopropaganda” för personer under 18 år och invigningslokaler som måste hållas hemliga. Men det gör utställningen ännu mer angelägen – både för Ryssland och för Sverige.

Nästa stop för Riksidrottsmuseets vandringsutställning ”Att tvätta sin smutsiga byk” är S:t Petersburg i Ryssland där den visas 20-30september. Utställningen ingår i Artikel 1, ett projekt som drivs av den ideella föreningen The Unstraight museum. Tillsammans med fem andra svenska museer producerar föreningen utställningar med olika vinklingar på HBTQ-frågor.

”Att tvätta sin smutsiga byk” har tidigare visats i Skopje i Makedonien, och Pristina i Kosovo.

- En bidragande anledning till besöket i St Petersburg är den nya lagstiftning som trätt i kraft som förbjuder homopropaganda för ungdomar under 18 år. Det är en ganska tandlös lag som till och med domare undviker att använda på grund av dess luddighet, berättar Ulf Petersson på The Unstraight Museum.

Föreningen bygger upp utställningarna tillsammans med lokala organisationer och i S:t Petersburg är Coming Out, en av två officiellt registrerade HBTQ-organisationer i Ryssland, samarbetspartner.

- De är en av de mer välorganiserade organisationer vi samarbetat med. Vi har även god kontakt med Svenska konsulatet i S:t Petersburg, De tvekar inte inför att arbeta med de här frågorna trots att det politiska klimatet kan vara komplicerat, säger Ulf Petersson.

Strategin för att arbeta trots den nya lagen är att i alla lokaler informera om att personer under 18 inte får delta utan vuxen persons närvaro. Däremot kommer ingen kontrollera legitimation.

Under invigningen arrangeras rundabordssamtal och en paneldebatt som handlar om museernas roll och ansvar i svåra frågor och särskilt kring ämnet HBTQ. Det är det övergripande temat för Artikel 1, men för Riksidrottsmuseets handlar utställnigen också om HBTQ-personers situation inom idrotten i Sverige.

Gunilla Stillström är intendent på Riksidrottsmuseet och har producerat utställningen tillsammans med The Unstraight museum. Hon menar att även om vi kommit en bra bit på vägen när det gäller lagar, regler och även allmänhetens inställning så finns frågor, situationer och upplevelser som är lika viktiga att diskutera oavsett i vilket land man befinner sig.

- I utställningen utgår vi från de värdegrundsdokument och policys som finns inom idrotten och som pekar på allas rätt att vara med i en idrottsaktivitet oavsett sexuell läggning eller kön. Vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter i Sverige, berättar Gunilla Stillström.

Utställningen är en del av S:t Petersburgs kulturfestival Queer Culture festival som Coming Out arrangerar. Invigningen av sker på en hittills hemlig plats för att minska risken för att myndigheterna stänger lokalen i förväg.

Mer om utställningen ”Att tvätta sin smutsiga byk” på Riksidrottsmuseets hemsida

Källa www.rf.se

Katti Bauer