Björn Eriksson och Lars Liljegren nominerade att leda svensk idrott

Riksidrottsmötet har i dag nominerat kandidater till styrelserna för RF och SISU idrottsutbildarna. För första gången kommer de båda styrelserna att bestå av samma personer, en så kallad personunion. Val sker på söndag. Följande personer är nominerade till ordförande i RF, Riksidrottsstyrelsen (RS) och SISU Förbundsstyrelsen (FS) på en tid av 2 år.

Björn Eriksson
Nominerad av Skidskytteförbundet och är valberedningens förslag.
Björn Eriksson har erfarenhet från poster som bland annat budgetchef på Finansdepartementet, generaldirektör för tullen, chef för kustbevakningen, rikspolischef, landshövding i Östergötland samt erfarenhet från olika internationella uppdrag. Han har mångårigt och brett idrottsledarskap och är ledamot i Riksidrottsstyrelsen sedan 2011.

Lars Liljegren
Nominerad av Bågskytte, Fäktning, Mångkamp, Sportdykning, Taekwondo och Varpa.
Lars Liljegren har erfarenhet från statsförvaltning, kommunsektor, näringsliv och politiska organisationer samt mångårigt och brett idrottsledarskap på lokal, regional och nationell nivå. Lars Liljegren har tidigare nominerats till uppdraget som Riksidrottsstyrelsens ordförande 1999 och 2005 och var ledamot i Riksidrottsstyrelsen 1987-1999.

Styrelseledamöter som nomineras till omval/nyval på två år.

Stefan Bessman (omval RS, nyval FS)
Mångårig erfarenhet av nationell och internationell juridik. Förtroendeuppdrag som ledare, tränare i Täby slalomklubb, ordförande Stockholms skidförbund, ledamot i Stockholms Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna Stockholm samt ledamot i Riksidrottsstyrelsen sedan 2013.

Anita Edlund (omval RS/nyval FS)
Handläggare och ansvarig för arbetslöshetsförsäkring vid Arbetsförmedlingen. Mångårig erfarenhet som ledare och styrelserepresentant inom flera idrotter. Ledamot i Ångermanlands ishockeyförbund och i Svenska ishockeyförbundet. Ordförande i LOK-stödsnämnden och i Idrottslyftsrådet. Ledamot i Riksidrottsstyrelsen sedan 2007.

Susanne Erlandsson (omval RS/nyval FS)
Gymnastikdirektör och idrottslärare, Katrinebergs Folkhögskola, Vessigebro. Nationella och internationella förtroendeuppdrag bland annat 20 år i Svenska Fotbollförbundet och ordförande i Centrala organisationskommittén dam-EM 2013, vice ordförande UEFA:s damkommitté och ledamot FIFA:s damkommitté. Ordförande i IS Halmia.

Ola Lundberg (omval FS/nyval RS)
Utbildningskonsult, tidigare ledare och chef inom gymnasieskola och vuxenutbildning i Karlstad. Lång erfarenhet som ledare och chef i utbildningsorganisationer och i föreningsverksamhet. Styrelseledamot i Färjestad BK, Värmlands ishockeyförbund. Ledamot i SISU Förbundsstyrelse, FS, sedan 2005, vice ordförande sedan 2009.

Suzanne Lundwall (omval RS/nyval FS)
Lektor i idrott vid GIH. Fil dr i pedagogik. Docent i idrottsvetenskap. Forskare inom området barn- och ungdomsfrågor och folkhälsa. Nationella uppdrag brett internationellt forskarnätverk och ledamot i Riksidrottsstyrelsen och dess representant i SISU Förbundsstyrelse sedan 2013.

Styrelseledamöter som nomineras till omval/nyval på fyra år

Tomas Eriksson (nyval RS/nyval FS)
Utbildad civilekonom med officersutbildning. Verksam inom Svenska Innebandyförbundet bland annat som ordförande och GS. President i Internationella Innebandyförbundet sedan 1996 och ledamot i RF:s internationella referensgrupp. Ständig medlem i Svenska Idrottsakademin.

Anna Iwarsson (nyval RS/nyval FS)
30 års erfarenhet inom tränings-hälso- och sjukvårdsbranschen. Författare och opinionsbildare inom värdebaserat ledarskap, folkhälsa och hållbar livsstil. GS för Friskis & Svettis i nio länder. Ledamot i Stockholms Idrottsförbund/SISU Idrottsutbildarna sedan 2013.

Lotta Kellander (nyval RS/omval FS)
Sektorchef på Söderslätts gymnasium. Tränare i simning och triathlon. Ledamot i Svenska Triathlonförbundet, föreläsare SISU Idrottsutbildarna Skåne. Ledamot i Skånes Idrottsförbund, SISU Skåne och ledamot i SISU Förbundsstyrelse sedan 2013.

Håkan Leeman (nyval RS/nyval FS)
Ordförande i SVEMO, Vd och delägare i Leeman & af Klercker Sponsor Communication AB. Drygt 20 års erfarenhet från försäljning och strategi för idrottsförbund och större evenemang. Utbildad civilekonom samt sjöofficer.

Tommy Ohlström (omval RS/nyval FS)
Lång erfarenhet av politiskt arbete, regeringskansli samt större organisationer. Egna idrottsmeriter från ishockey, handboll och fotboll. Ordförande för Korpen. Vd för KF. Ledamot i Riksidrottsstyrelsen sedan 2011.

Information och möteshandlingar Riksidrottsmötet 2015

Följ Riksidrottsmötet live