Friskis och Svettis föreslås bli medlem i Riksidrottsförbundet

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2019 17:18 CEST

Riksidrottsstyrelsen föreslår RF-stämman att anta Friskis och Svettis som nästa idrottsförbund att bli medlem i Riksidrottsförbundet.

Till RF-stämman 2017 ansökte nio idrottsförbund om medlemskap i Riksidrottsförbundet (RF). Ansökningarna lades på is för att göra en översyn av kriterierna för medlemskap i RF. Kriterierna för medlemskap har förtydligats.

-Riksidrottsstyrelsen vill se Friskis och Svettis som nästa medlem i Riksidrottsförbundet. Det är en växande idrott med deltagare i alla åldrar och med en stabil organisation, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsstyrelsen föreslår avslag på övriga förbund som har ansökt om medlemskap.

-Det finns en positiv syn på att idrottsrörelsen ska vara öppen för all föreningsidrott. Samtidigt är det viktigt att ha stabila förbund. De förbund som inte uppfyller kriterierna för medlemskap uppmanar vi att söka samverkan med andra förbund eller att gå med i det idrottsnätverk som föreslås ska inrättas, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

RF-stämman som är 24-26 maj i Jönköping ska besluta om Riksidrottsstyrelsens förslag till förändring.

Här kan du läsa Riksidrottsstyrelsens förslag.https://www.rf.se/Arbetsrum/riksidrottsmotet/moteshandlingar2/

Vid frågor kontakta

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.