Hållbarhet ett måste om OS i Sverige ska bli verklighet

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2017 07:38 CET

Idag presenteras Stockholms stads utredning om förutsättningar för att ansöka om att arrangera vinter-OS och Paralympics. Samtidigt har Riksidrottsförbundet, Parasportförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter. Nu är det dags för Idrottsrörelsen och andra att analysera, diskutera och ta ställning till utredningen.

Riksidrottsförbundet är i grunden positivt inställd till att arrangera stora internationella mästerskap i Sverige. Enligt vår strategi tillsammans med besöksnäringen, är målet att vi 2025 ska arrangera dubbelt så många hållbara idrottsevenemang och idrottsmöten som 2013.

– Ekonomisk hållbarhet har flera aspekter men en av dessa är att det statliga stödet inte påverkas av ett eventuellt stort evenemang. Dessutom behöver nödvändiga satsningar som är planerade för det lokala vardagsidrottandet i berörda kommuner genomföras enligt plan och inte drabbas genom nedskärningar eller bortprioriteringar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Lika viktigt är hållbarhet så arenor och tävlingsområden planeras för minsta möjliga miljöpåverkan och möjlig användning på lång sikt alternativt återanvändning genom flytt eller nedmontering.

– För oss gäller det nu att lyssna och ha en nära dialog med våra medlemsförbund och ta reda på deras inställning och syn på möjligheterna till ett OS och ett Paralympics i Sverige 2026, förklarar Björn Eriksson.

Efter presentationen av utredningen ska den nu skickas på remiss. Stockholms stad ska sedan senare i vår ta beslut om en eventuell ansökan. En anmälan om intresse av att arrangera spelen ska vara inlämnad till Internationella olympiska kommittén i januari 2018. Beslut om värd för vinterspelen 2026 tas under sommaren 2019.

Här kan du läsa hela debattartikeln i DN

Mer information om Riksidrottsförbundets arbete med internationella idrottsevenemang hittar du här

Björn Eriksson
Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna