Inbjudan - Idrotten i normkritiskt arbete tillsammans med konstnär Elisabeth Ohlson Wallin

Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna i ett unikt samarbete med Elisabeth Ohlson Wallin, fotograf, konstnär, debattör och regissör för att öka kunskapen om och ifrågasätta normer inom idrotten.

Den 7 juni lanseras en ny webbplattform, Inkluderande idrott, och i arbetet med den har Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna samarbetat med Elisabeth Ohlson Wallin för bildspråk och för att väcka känslor och inspirera till diskussion om normer inom idrotten.

Dessutom har Filmriding intervjuat och spelat in filmer för att synliggöra olika miljöer och sammanhang i och kring idrotten och visa hur ledare och förtroendevalda jobbar med frågorna för att utveckla föreningarna.

Välkommen att delta vid lanseringen – där fler av bilderna också kommer att visas publikt för första gången.

När: Onsdag den 7 juni klockan 16.30-18.00
Var: Luftrummet, plan 5, Idrottens hus, Skansbrogatan 7 Stockholm.

Möjligheter till intervjuer finns både med konstnären Elisabeth Ohlson Wallin, Filmriding, Sofia B Karlsson Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna och Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

– Konstuttrycket i dessa unika bilder väcker verkligen känslor och tankar. Det är precis det vi hoppas ska inspirera och öka medvetandet hos oss alla så vi kan ifrågasätta normer och öppna upp i en ännu mer inkluderande idrott, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Med hjälp av Elisabeth Ohlson Wallin särskådas samhällets och idrottens brister och orättvisor. Allt för att vi tillsammans ska kunna se oss själva och vilka normer vi bidrar till att skapa – och på det sättet få en mer inkluderande idrott.

I sitt konstnärskap arbetar Elisabeth oftast med en dokumentär tradition i botten. Sedan adderas fiction till bilderna. Modellerna regisseras och arrangeras minutiöst, så att budskapet ska gå fram. Så har också bilderna växt fram i samarbetet med idrotten.

Webbsidan Inkluderande idrott är en plattform för inspiration och kunskap för förtroendevalda, anställda, ideella ledare, aktiva och föräldrar i syfte att synliggöra och utmana normer som skapar hinder för vissa och gör andra mer självklara.

Hur kan vi se oss själva och vilka normer vi bidrar till att skapa?

Hur går det att synliggöra alla och se till att miljön är fri från kränkningar?

Hur får vi en bredd i vår styrelse?

En Inkluderande idrott för alla är en av de fem utvecklingsresor i Strategi 2025 som slogs fast vid Riksidrottsmötet i maj 2017. Idrottens norm - att vara heterosexuell, vit (cis)man med full funktionsförmåga, präglar idrottens alla rum och påverkar människors möjlighet att delta och ha inflytande över sin idrott. Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna gör nu en satsning på att se över sina egna miljöer för att kunna öppna upp idrotten ännu mer.

För mer information och anmälan kontakta

Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU