Inga pengar från regeringen till idrott för äldre

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2019 14:21 CEST

Regeringen tar bort satsningen på 20 miljoner kronor kring idrott för äldre. Det meddelade regeringen idag när vårbudgeten presenterades.

- Jag är mycket förvånad och besviken över att regeringen väljer att plocka bort en satsning i budgeten som (S) hade som vallöfte, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Riksidrottsförbundet har tidigare tillsammans med seniorförbunden lyft vikten av att bryta äldres isolering och ensamhet och vi har tillsammans sett att idrotten kan och ännu mer hade kunnat genom sina idrottsföreningar bidra med gemenskap, glädje och fysisk aktivitet.

- Det är synd att regeringen inte ser den potential idrottsrörelsen har i att få äldre i rörelse och möjligheten att få känna gemenskap och glädje i en förening. I och med beskedet kommer Riksidrottsförbundet tillsammans med seniorförbunden se över hur vi ska agera när satsningen tas bort, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Björn Eriksson
Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.