​Nyhet - Rörelsebanor för alla åldrar under Idrottens dag i Hagaparken

Riksidrottsförbundet lanserar rörelsebanor för barn i olika åldrar. Kom och testa på söndag 10 september under Idrottens dag i Hagaparken. På plats vid banorna finns också Carolina Klüft, projektledare för Generation Pep som samarbetar med Riksidrottsförbundet.

- Vi blir allt mer stillasittande och att det är ett stort hälsoproblem. Fler behöver röra på sig, på fler olika sätt och vi måste öka kunskapen om varför det är viktigt. Rörelsebanorna är ett steg på vägen där vi hoppas kunna inspirera barn och deras föräldrar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Rörelsebanorna under Idrottens dag har aktiviteter där barn, unga och vuxna på ett lekfullt sätt får lära sig om och testa på olika rörelser som dels är nödvändiga för den fysiska och kognitiva utvecklingen – men som också lägger grunden för ett livslångt idrottsintresse. De består av tre olika delar beroende på hur långt besökaren kommit i sin fysiska utveckling. Alla rörelser i banorna kan kopplas till många olika idrotter.

- Jag ser fram emot dagen och hoppas på mycket rörelseglädje där barn och unga får prova massor av roliga aktiviteter. Det finns inget härligare än att se ungar spontanidrotta, säger Carolina Klüft, projektledare på Generation Pep.

Banorna bygger på konceptet rörelseförståelse, som är att helhetsgrepp för alla de delar som behövs för att en människa ska vilja, våga, kunna och prioritera träning hela livet. Det är ett inkluderande koncept där alla gör sin egen resa.

Idrottens dag hoppas genom olika aktiviteter inspirera och möjliggöra för fler barn, unga och vuxna att kunna och vilja idrotta hela livet. Det är också en viktig plattform för ett samtal om framtidens idrott. Idrottens dag är ett nationellt koncept som genomförs på över 30 platser 2017. Riksidrottsförbundet står bakom satsningen som också är en del av EU-initiativet ”European Week of Sport”.

Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna