Rekordmånga får elitidrottsstipendium

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 08:35 CEST

Alpina skidåkaren Veronica Smedh från Östersund, konståkaren Alexander Majorov från Luleå och handbollsspelaren Johanna Westberg från Nacka är tre av 59 idrottare som får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2012-2013. I år sökte 213 stipendiet vilket är fler än någonsin. Stipendiaterna läser dessutom i större utsträckning hela program på högskola och universitet.

Elitidrottsstipendiet delas varje år ut till elitidrottare på landslagsnivå som studerar på minst halvfart på universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning. Det består av 40 000 kronor till varje idrottare. Dessutom får stipendiaterna kompetensstöd från Riksidrottsförbundets elitstöd och möjligheter att åka på träningsläger. Stipendiet delas officiellt ut i samband med Idrottsgalan 14 januari 2013.

Fakta elitidrottsstipendiet 2012-2013

• 213 idrottare sökte stipendium.
  • Av de 59 som fick stipendier är på 36 tjejer och 23 killar från sammanlagt 37 specialidrottsförbund.
  • 46 är individuella idrottare och 13 lagidrottare.

Elitidrottsstipendiet är en del av RF:s elitidrottsstöd till specialförbunden. Det innebär att de sökande, som ska bedriva studier på minst halvfart, prioriteras av respektive förbund. Uttagningen sker i samarbete med SOK.

Cecilia Engström

Riksidrottsförbundet

Kent Lindahl

Riksidrottsförbundet