Socialdemokraterna lovar 20 miljoner kronor i satsning på idrott för äldre

- Vi vet idag att effekten av träning är stor för äldre och till och med kan ha större betydelse i hög ålder. Våra idrottsföreningar kan bidra till att många håller sig friska, ger lust och glädje i fritiden och de kan ge ett socialt sammanhang och gemenskap. Det är därför mycket glädjande att Socialdemokraterna idag presenterar ett vallöfte med en statlig satsning på idrott för äldre med 20 miljoner kronor, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De positiva effekterna av fysisk aktivitet, träning och verksamhet i föreningsliv är många och väl belagda i forskning. För att nå målet om en jämlik hälsa behövs en gemensam kraftsamling. Samtidigt som många människor mår bra ser vi att allt fler mår sämre och att samhället får ökade kostnader för vård och omsorg. Allt fler lyfter vikten av att ge äldre möjligheter till ett mer aktivt liv och det är bra att fler uppmärksammar att vi i Sverige lever allt längre och att vi kan få allt fler år med bra livskvalitet. Men mycket mer kan ändå göras för att fler ska få ett friskare och gladare liv på äldre dar.

- Vi har drivit frågan om ett statligt stöd för idrott för äldre för att vi vet att våra idrottsföreningar kan bidra till att många får känna den där viktiga samhörigheten och gemenskapen och få ett friskare liv. Nu hoppas jag att fler partier följer Socialdemokraterna och föreslår ett statligt stöd så att fler äldre kan få bättre livskvalitet.

Fakta om Socialdemokraternas vallöfte

En folkhälsosatsning för äldre – Socialdemokraterna inför ett särskilt statligt stöd på 20 miljoner kronor för att stimulera föreningsidrott bland äldre. Idrott och rörelse har positiv inverkan på hälsan och föreningsidrott bidrar till att såväl förebygga som att bryta isolering bland äldre. Stödet kommer gå till Riksidrottsförbundet som i sin tur får förmedla pengarna vidare till sina förbund och föreningar.

Björn Eriksson
Ordförande Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.