Svenska idrottsstjärnor bra förebilder

Åtta av tio tycker att svenska idrottsstjärnor är bra förebilder. Det visar en undersökning som SIFO gjort på uppdrag av Riksidrottsförbundet. Siffrorna visar en genomgående positiv bild av svenska idrottsstjärnor, både bland de som är medlemmar och aktiva inom en idrottsföreningen och de som inte själva idrotter eller är intresserade av att titta på idrott.
Riksidrottsförbundet gav SIFO i uppdrag att undersöka svenska folkets syn på svenska idrottsstjärnor. 1130 personer mellan 15 och 79 år har svarat på hur bra eller dåliga förebilder svenska idrottsstjärnor är. 80 procent svarade mycket eller ganska bra. 5 procent tycker att de är ganska eller mycket dåliga förebilder.

Mest positiva är personer som är medlemmar i en idrottsförening, har barn som är medlemmar eller själva har ett ledaruppdrag. Här tycker över 80 procent att svenska idrottsstjärnor är bra förebilder. Men även bland de som själva inte ser på idrott eller idrottar själva är siffran hög, 69 respektive 76 procent.

- Det visar att idrottens att idrotten har ett brett folkligt stöd och stor betydelse för många människor, unga och gamla med olika bakgrund. Våra svenska idrottsstjärnor når fler än de som är idrottsintresserade och kan bidra till att fler vill prova på idrott och börja aktivera sig. Dessutom bidrar de till att stärka bilden av Sverige internationellt, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

Siffrorna är genomgående positiva med små skillnader mellan kön, ålder och bostadsort. Mest positiva är personer utanför storstäderna där 81 procent tycker att svenska idrottsstjärnor är mycket bra eller ganska bra förebilder.

Resultatet från undersökningen finns i bifogad pdf

Helena Björck
Press- och medieansvarig