Rätt moment på rätt plats

Transportband används vanligtvis till att snabbt och säkert transportera bulkvaror uppåt. Den enda gången dessa system stoppas är vid underhåll eller nödsituationer. För att förhindra omvänd rörelse vid dessa stopp, används backspärrar (eller bromsar). I små och medelstora system är det vanligt att placera backspärrar direkt på motorerna eller i växellådorna. I stora transportsystem monteras stora backspärrar ofta på drivaxeln mellan pendellagret och växellådans utgående axel.

Det normala driftläget för backspärrar är frihjulsdriften. Kraftöverföring sker endast när axelns rotationshastighet återgår till noll från den nominella hastigheten. Backspärrar bör därför inte utsättas för slitage för att ha så lång livslängd som möjligt. Friktionslös körning av backspärrar kräver speciella klämbitar(sprags) med en lyftfunktion. Lyftningen sker genom centrifugalkraftens påverkan och backspärrar av denna typ kallas snabbgående.

Backspärrars dynamiska beteende - särskilt i lutande transportband - är en nyckelfaktor vid valet av dem. Installationspositionen hos en backspärr har stor inverkan på det vridmoment som krävs - och de totala driftskostnaderna. En backspärr med lyft av klämbitarna på växellådans andra mellanaxel är cirka 90 procent billigare än en långsamt roterande backspärr på en transportbandsaxel. Den snabba driftversionen är också mer ekonomisk. Spraglyftningen säkerställer också en hög slitstyrka och en lång livslängd.

Moderna transportsystem drivs ofta med flera drivsystem som kan stängas av individuellt under perioder med lägre energibehov och som skyddar varandra i händelse av fel på en enhet. Backspärrar i dessa system väljs då med hänsyn till de olika möjliga placeringarna men flera drivsystem ger också upphov till olika moment-krav. Det är därför viktigt för stora transportsystem med flera enheter och backspärrar att ha ett samordnat lastdistributionssystem. En ny design av snabbgående backspärrar med vridmomentbegränsare och lossningsfunktion ger en ännu högre grad av pålitlighet och driftsäkerhet. Kolfiber används för att minska yttermåtten och kostnaderna. Backspärrarna imponerar med sin enkla, mekaniska, lossningsfunktion.

Simuleringar visar att genererade toppmoment uppgår till 2,75 gånger det nominella vridmomentet för snabbgående backspärrar och 2,6 gånger det nominella vridmomentet för långsamt roterande backspärrar. Standardvärden i tillverkarkataloger är generellt högre än faktiska resultat och katalogdata leder därför till ett konservativa val av backspärrar. Nya analytiska simuleringsverktyg möjliggör för rätt dimensionerade backspärrar för transportsystem, vilket leder till lösningar med lägre kostnader samtidigt som pålitligheten och säkerheten upprätthålls.

• Industri, tillverkning

RINGSPANN Nordic AB grundades 2015 i Trosa, Sverige. Vi erbjuder produkter och service med kvalitet i världsklass.

Vår ambition är att vara den främsta leverantören av kraftöverföringskomponenter till industrin.

Våra fabriker för kraftöverföringskomponenter, spännverktyg och fjärrkontrollkablar är tillgängliga för snabba leveranser och stöd för att lösa specialönskemål och justeringar.

Vad ditt behov än är så tag kontakt med oss. I de flesta fall kan vi erbjuda en lösning direkt via telefon eller mail men vi kommer gärna ut och besöker er och ni så önskar.

Vi ser fram emot att få höra från er!