Ringspann lanserar ny produktserie av industriella bromsar.

Tack vare de nya produktlinjerna, kan RINGSPANN utöka sitt sortiment inom industriella bromsar, som numera täcker in alla de relevanta tekniska konstruktionstyperna och manövreringsprinciperna. Det innebär en serie av elektrohydrauliska skivbromsar som klarar av bromsmoment på upp till 30 000 Nm och ett brett spektrum av moderna trumbromsar som klarar av bromsmoment på 10 000 NM.

Bromsarna är lämpliga att användas för stopp-, fördröjnings- och hållsystem i transport- och kransystem, lyft- och hanteringssystem samt gruv-, bygg- och markmaskiner. De används också i marinteknik, återvinningsteknik och metallproduktion.

– Våra nya produktserier inom elektromagnetiska skiv- och trumbromsar i DS, DT-NC och DT-ST, med sina respektive övre klämkraftsgränser på 30 000 Nm och 10 000 Nm, passar perfekt inom vårt spektrum av produkter. De bidrar till en stark helhet, säger Franz Eisele, chef för broms- och kopplingsavdelningen på RINGSPANN.

Nya tillämpningsområden och marknadssegment

De två nya produktlinjerna öppnar upp ytterligare användningsområden för RINGSPANN inom området för industriella bromsar. Medan de elektrohydrauliska skivbromsarna DS presenterar en spännande lösning för användning i materialhanteringssystem (till exempel containerkranar) har de elektrohydrauliska trumbromsarna DT-NC och DT-ST visat sig vara trumfkort i de fall då broms krävs mellan motor och växellåda, till exempel vid tyngre godstransportsystem.

Trumbromsarna kan dessutom skräddarsys för specifika användningsområden, tack vare en mängd olika alternativ - till exempel automatisk justering vid slitage, en justerbar bromsfjäder, en värmetålig tryckcylinder eller extra breda bromsbelägg.

Genom att komplettera sitt utbud av industriella bromsar, har RINGSPANN kommit ett steg närmare målet att vara en helhetsleverantör inom industriell drivteknik. Ytterligare produktexpansioner kommer att genomföras inom andra affärssegment de närmaste månaderna, bland annat i segmenten frihjul, kopplingar och axel-nav-anslutningar.

• Industri, tillverkning

Established in 1944, RINGSPANN is a family-owned enterprise headquartered in Bad Homburg, Germany. We currently have 450 employees in 13 international companies.

The successful and continued development of RINGSPANN is our primary objective. Thereby we increase the benefit for our customers, employees, suppliers as well as the community.