Bra start för SP Process Development

I går, 4 februari, invigdes SP-koncernens senaste tillskott: SP Process Development. Näringsminister Annie Lööf fick äran att klippa bandet.

SP Process Development ska vara en forsknings- och innovationsaktör som arbetar med hållbar processutveckling, en fråga som har relevans inom alla kemiska processer. Det kan handla om tillverkning av fin- och bulkkemi, bioenergi/grön kemi, livsmedelsprocesser, läkemedelsframställning och agrokemi.

Drygt 130 personer hade samlats för att närvara vid invigningen. Förutom tal och bandklippning av Annie Lööf blev det tal från SPs koncernchef Maria Khorsand, SPs affärsutvecklingsdirektör John Rune Nielsen, Anders Ekblom, vd AstraZeneca Sverige, och Magnus Larsson, forskningschef på SP Process Development.

Invigningen bjöd också på mingellunch, rundvandring i det nya institutets lokaler och en utställning som presenterade SP-koncernen.

• sp process development
  • sp sveriges tekniska forskningsinstitut
  • sp
  • sp:s hållbara företagande