Det svenska rikskilot får en syster efter 115 år

Det svenska rikskilot, som kom till Sverige 1889 och finns hos SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut i Borås, får nu för första gången en syster. Den nya kilogramprototypen anländer till Landvetter flygplats med kurir klockan 15.05 i dag, fredag 28 maj. Den ska användas för att ytterligare öka tillförlitligheten i de vägningar som görs i Sverige. Det är den Internationella Byrån för Mått och Vikt i Paris som har svarat för konstruktionen. Kilot, som är gjort huvudsakligen av platina och kostar cirka 300 000 kronor, beställdes redan 1998 då byrån gick ut med en världsomspännande fråga om intresset för nya kilogramprototyper. - Den långa leveranstiden beror på en oerhört noggrann tillverkningsprocess. Jämfört med världskilot i Paris skiljer det sig bara med någon miljondels gram, säger Ulf Jacobsson, fysiker på SP. Till nytta för alla i samhället Det svenska rikskilot är en del i ett världsomspännande nätverk, där alla kilogramprototyper kontrolleras och jämförs. Tack vare den nya systerprototypen kan SPs mätexperter öka säkerheten i mätningarna. - Man kan tycka att några miljondels gram hit eller dit inte spelar någon roll. Men i förlängningen har alla i samhället stor nytta av detta. För en sjuk människa kan det vara livsviktigt att medicinen innehåller rätt mängd verksam substans. Läkemedelsföretaget måste då veta exakt hur mycket ingredienserna väger och den kunskapen bottnar i vårt rikskilo, säger Ulf Jacobsson. SPs drygt 600 anställda arbetar med provning, uppdragsforskning och certifiering. SP är också Sveriges nationella centrum för mätteknik. På regeringens uppdrag ansvarar SP för nationella referensnormaler, varav rikskilot och ”sekunden” eller tid i form av Fröken Ur och tid över Iinternet är de mest kända. Nedladdningsbar, högupplöst bild på rikskilot finns att hämta på www.sp.se/sv/general/pressrum/bildbank.htm ------------------------------------------------------------------------------------------ För mer information, kontakta Håkan Nilsson, chef SP Mätteknik, 033-16 53 87, 070-585 29 05 eller Ulf Jacobsson, fysiker Mätteknik, 033-16 54 69. SPs informationschef: Staffan Ljung, tel 033-16 51 00, 070-672 89 70, e-post: staffan.ljung@sp.se