Från dammsugarkrig till teknikapplikation

Under konferensen Jfokus som firade sitt 10-årsjubileum i år var Interactive Institute Swedish ICT medarrangörer till den IoT-workshop som arrangerades på balkongen på Stockholm Waterfront Conference 8-10 februari. Workshopen var en del av Open Energy Playground vilket är ett samarbetsprojekt mellan Interactive Institute Swedish ICT, SICS Swedish ICT och SP. Syftet var att prototypa smarta energitjänster på mindre än en dag, samt inspirera till liknande arbete framöver.

I ett av koncepten som arbetades fram under dagen uppgraderades ett par dammsugare med sensorer som känner av när motståndet i röret blir större. När dammsugarna sedan användes av två personer i en duell, kände sensorerna av när en person “träffar” en annan med sitt rör, och en poäng registreras.

– Det är ett “proof of concept” för att väcka intresse hos besökarna, och det fungerade väldigt bra som motor för väcka nyfikenhet kring de verktyg som vi arbetar med och vidare diskussioner kring olika tänkbara energitjänster säger Anton Gustafsson från Interactive Institute Swedish ICT.

– Dammsugarefäktningen är ett rolig koncept, men samma plattform kan även användas för att testa och utveckla idéer med en mera seriös inriktning kring tex smarta hemmet, smart cities eller smarta elnätsapplikationer förklarar Anton Gustafsson

I Open Energy Playground så binds en rad befintliga och nya IoT-lösningar ihop, och det hela blandas med olika innovationsinriktade metoder. Det innebär att man med små medel kan skapa och utforska nya smarta tjänster. Tjänsterna och lärdomarna kan sedan föras över till större applikationsområden.

– Vi har märkt att många stora teknikföretag känner sig osäkra i omställningen till den nya IoT-baserade produktmarknaden som just nu pågår. Man kanske inte är van att jobba med dessa tekniker, eller så har man inte riktigt kommit på vilka typer av tjänster som man kan utveckla kring sina befintliga produkter. Genom att engagera olika medarbetare på dessa företag i ett antal workshops där de får själva får uppfinna, och med vår hjälp bygga framtidens tjänster i sitt hem eller på sitt kontor i form av enkla små prototyper, så hoppas vi kunna skapa en bättre förståelse för möjligheterna och olika koncept på dessa företag säger Anton Gustafsson.

– Det tror vi i längden kommer leda till vassare produkter och tjänster ifrån dessa företag. Intresset för vår workshop på Jfokus var stort, och jag tror många tog med sig ny inspiration hem från vårt hackaton. Det här är ju en utvecklar-konferens och det märks att många håller på att utforska IoT-området även om det fortfarande till stor del görs utanför ens ordinarie utvecklingsarbete hos sin arbetsgivare, avslutar Anton Gustafsson.

• iot
  • internet of things
  • hackaton
  • smarta pluggar