​Personliga möten ger nya samarbeten inom miljöteknik

Storföretagen behöver nya idéer. De mindre företagen behöver nya kontakter. Kvalificerad matchmaking, där storföretag har fått möta utvalda miljöteknikföretag, är på väg att skapa flera nya affärssamarbeten.

Exklusiva individuella möten mellan representanter för ABB, E.ON och Fortum och 14 nytänkande småbolag inom miljöteknikområdet – det var modellen för ett Meet the buyer-event som anordnades den 10 maj av projektet Scale-Up under branschmässan Elfack på Svenska Mässan i Göteborg.

Genom att matcha de stora företagens behov med de små företagens innovationer skapas möten med hög träffsäkerhet. Storföretagen, i behov av nya lösningar som ofta springer fram ur just mindre företag, var mycket nöjda.

– Vi måste utvecklas och därför söker vi partners som vi kan arbeta och utveckla samarbeten med. 20-minutersmöten är ett väldigt bra sätt att mötas på, säger Catarina Naucler, R&D Manager på Fortum Sverige.

Stort europeiskt kontaktnät

Många små och medelstora företag har svårt att få ut sina idéer, innovationer och produkter. För att koppla samman dem med storföretag finns det nordeuropeiska projektet Scale-Up, som i Sverige leds av RISE och Cleantech Inn Sweden.

– Det är hedrande att vara utvald och få denna chans, det ger oss som är ett litet värmländskt företag stora möjligheter, säger Niklas Nyström från Soletaer, som kombinerar solvärme med värmepumpar.

Tack vare Scale-Ups samarbete mellan klusterorganisationer inom miljöteknik i Nordeuropa fanns även europeiska företag med under eventet.

– För oss, ett franskt litet företag som försöker etablera oss här i Sverige, har det betytt mycket att få träffa alla representanter och presentera oss och våra idéer, säger Julie Pellerin från Metron Lab.

Mycket positiv energi

Sammanlagt 24 individuella möten skedde under dagen.

– Det har varit mycket positiv energi och jag tror att vi kan gå vidare med flera av företagen, säger Magnus Backman, R&D Manager på ABB.

Kort om Scale-Up:

Scale­Up är ett EU­finansierat projekt som hjälper stora företag att hitta samarbeten med mindre innovationsföretag inom miljöteknikområdet. Nätverket finns i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och Storbritannien.Den svenska delen av projektet leds av RISE tillsammans med Cleantech Inn Sweden, med finansiering från Västra Götalandsregionen och Region Värmland.

Mer information:

Scale-Up – officiell webbsida /LÄNK http://www.northsearegion.eu/scale-up/

Scale-Up – RISEs webbsida /LÄNK https://www.ri.se/erbjudanden/tillampad-forskning-och-utveckling/innovationsstod-sma-och-medelstora-foretag/scale

Lars Moberger, RISE, telefon 070-580 52 91, lars.moberger@ri.se

Richard Englund, Cleantech Inn Sweden, telefon 070-379 16 45, richard.englund@cleantechinn.com

Filmer från Meet the buyer-eventet går att se på Facebook /LÄNK https://www.facebook.com/CleantechInn/?fref=ts /och LinkedIn. /LÄNK https://www.linkedin.com/company-beta/1457490/

Deltagande storföretag: ABB, E.ON och Fortum .

Deltagande miljöteknikbolag: Affectus, Alelion, Boxofenergy, Chargestorm, Green IT Homes, LumenRadio, M2M Solutions, Metron Lab (Frankrike), Metry, Ochno, Phoenix Bio Power, Seatwirl, Soletaer och TTP plc (Storbritannien).

• Företagande

Innventia, SP och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner. I internationell samverkan med akademi, näringsliv och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. RISE 2 200 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. Vi erbjuder ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra produkter, tekniker och tjänster. RISE Research Institutes of Sweden ägs av svenska staten. www.ri.se

The RISE institutes Innventia, SP, and Swedish ICT have merged in order to become a stronger research and innovation partner. Through our international collaboration programmes with academia, industry, and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our 2,200 employees support and promote all manner of innovative processes, and our roughly 100 testbeds and demonstration facilities are instrumental in developing the future-proofing of products, technologies, and services. RISE Research Institutes of Sweden is fully owned by the Swedish state. www.ri.se