Pris till Innventias Ali Naderi för forskning på nanocellulosa

Ali Naderi vid Innventia har tilldelats årets Kompetensutvecklingspris från Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfond. Prissumman på 500 000 kronor går till utveckling av metoder för studier av nanocellulosabaserade material.

Ali Naderi är forskare inom gruppen Papperskemi och Nanocellulosa vid Innventia. Nanocellulosa är ett material med exceptionella styrkeegenskaper i klass med Kevlar, men till skillnad från Kevlar och andra material baserade på fossila råvaror kan nanocellulosa produceras från rikligt förekommande förnybar skogsråvara. Forskningen på olika nanocellulosabaserade applikationer kunde på allvar ta fart för fem år sedan när Innventia startade världens första pilotanläggning för framställning av nanofibrillär cellulosa (NFC), en form av nanocellulosa som framställs genom delaminering av cellulosafibrer. Nu studeras bland annat användning av NFC för att framställa elektriskt ledande pappersmaterial, barriärmaterial i förpackningar eller som styrkekomponent i papper, kartong och kompositmaterial.

Kompetensutvecklingspriset gör det möjligt för Ali Naderi att tillbringa fem månader vid Stony Brook University i New York. Tillsammans med professor Benjamin S. Hsiao, som är en auktoritet inom karaktärisering av material med hjälp av röntgenspridning, kommer han att utveckla metoder för studier av NFC-baserade material. Därmed ges större möjlighet till förståelse för hur NFC kan blandas och växelverka med olika material.

– Det känns mycket spännande! Jag har fått möjligheten att lära mig en analysmetod som kan vara av stort värde för Innventias forskningsaktiviteter, säger Ali Naderi.

– Avancerad analys är viktigt för att få ut hela potentialen hos nanocellulosa. Då kan de nya NFC-baserade materialen konkurrera på allvar genom sina unika egenskaper, säger Anna Wiberg som är forskningsledare för Papperskemi och Nanocellulosa vid Innventia.

Priset delas ut av HMK Carl XVI Gustaf den 12 april vid Skogsnäringsveckan i Stockholm. Läs mer på www.skogsindustrierna.org.

För mer information kontakta:

Ali Naderi, telefon 0768-767321, ali.naderi@innventia.com

Anna Wiberg, telefon 0768-767361, anna.wiberg@innventia.com

Fakta om priset:

Gunnar Sundblads Forskningsfonds årliga Kompetensutvecklingspris har delats ut sedan 2007. Priset ska främja utvecklingen av svensk massa- och pappersindustri mot förbättrade och nya produkter och tjänster som klarar en allt tuffare konkurrens. Priset ger möjlighet för en forskare i det svenska forsknings- och innovationssystemet att vistas i en utländsk forskningsmiljö, utveckla sig, skapa kontakter och hämta hem kunskap. Styrelsen för Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfond utses av Skogsindustriernas styrelse. Läs mer på www.skogsindustrierna.org.