​RISE en del av Viable Cities

KTH släppte igår nyheten om den största satsningen som genomförts i Sverige på forskning och innovation om hållbara städer – Viable Cities – som forskningsinstitutet RISE är en del av.
– RISE har mycket att bidra med inom området smarta och hållbara städer och vi ska tillsammans med svenska städer, kommuner och företag vara med och utveckla området, säger Kristina Mjörnell affärs- och innovationsområdeschef för Hållbara städer och samhällen på RISE.

960 miljoner kronor fördelat över tolv år kommer att läggas på programmet som leds av KTH och samlar ett 50-tal aktörer från flera olika forskningsfält så väl som näringsliv, stat, kommuner och civilsamhälle.

– Det som skiljer Viable Cities från andra program är att vi ska använda digitaliseringen som en hävstång för att bygga hållbara städer, och förnya redan byggda städer för att göra dem attraktiva och livskraftiga, säger Olga Kordas, forskare vid KTH och programchef för Viable Cities.

Innovationsprogrammet verkar för att stärka innovationsekosystemet genom att bland annat etablera en arena för hantering av nyckelfrågor, kritiskt granska och utvärdera tekniska lösningar, system, regelverk och planer samt utveckla och demonstrera nya lösningar och att på längre sikt skapa ett globaltnätverk av excellens. Viable Cities finansieras gemensamt av Energimyndigheten, Vinnova och Formas och kompletteras med samfinansiering av medverkande aktörer.

– Idag står städerna för 70 procent av de globala utsläppen. Att bygga klimatsmarta och hållbara stadsdelar, och att förnya existerande städer är helt avgörande för att vi ska klara klimatmålen. Dessutom kan Sverige stärka sin position som föregångsland när det gäller hållbar stadsutveckling, säger Rémy Kolessar, chef för avdelningen för forskning och innovation från Energimyndigheten.

En rad personer från RISE har ledande positioner i programmet. Jason Nielsen är medlem av programledningen, Kristina Mjörnell och Claus Popp Larsen är med i utvecklingsgruppen och John Rune Nielsen sitter i programstyrelsen. Programmet ska sjösätta en mängd forsknings- och innovationsprojekt genom utlysningar som är öppna för medborgare, kommuner, företag, forskare och andra aktörer.

– Efter en intensiv vår då vi arbetat med etablering av innovationsprogrammets interna organisation och arbetssätt är det roligt att äntligen få börja jobba med konkreta saker som den första utlysningen, säger Jason Nielsen.

I oktober öppnar Viable Cities första utlysning "Energi-och klimatomställning för livskraftiga städer". Svenska kommuner, företag, civilsamhälle och forskningsaktörer kommer kunna söka stöd för förstudier, forsknings-, innovations-, testbädds- och demonstrationsprojekt. Till sommaren 2018 ska de första projekten vara igång.

Kontakt:

Jason Nielsen

jason.nielsen@ri.se

tel 070-520 58 42

KTH:s pressmeddelande hittar du här.

• Miljö, energi

Innventia, SP och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner. I internationell samverkan med akademi, näringsliv och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. RISE 2 200 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. Vi erbjuder ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra produkter, tekniker och tjänster. RISE Research Institutes of Sweden ägs av svenska staten. www.ri.se

The RISE institutes Innventia, SP, and Swedish ICT have merged in order to become a stronger research and innovation partner. Through our international collaboration programmes with academia, industry, and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our 2,200 employees support and promote all manner of innovative processes, and our roughly 100 testbeds and demonstration facilities are instrumental in developing the future-proofing of products, technologies, and services. RISE Research Institutes of Sweden is fully owned by the Swedish state. www.ri.se