RISE Livsmedelsaccelerator driver på utveckling

För andra året arrangeras i maj Food Venture & Partnering Days i Göteborg. Det är ett event som ger skjuts åt ett växande intresse för affärssatsningar och samarbeten inom livsmedelsområdet.Det finns gott om nystartade företag inom Food Tech-områden som IT och ny teknologi, men också många med fokus på till exempel gröna proteinkällor och kopplingen mat-hälsa.

– Vi vill förenkla för start-ups, investerare och livsmedelsindustrin att hitta varandra. Det är sånt som kan öppna för spännande innovations- och affärsmöjligheter, och som i förlängningen ger en positiv utveckling av branschen, säger Elén Faxö, företagsutvecklare på Livsmedelsacceleratorn vid RISE, Jordbruk och livsmedel. Till eventet i maj bjuds därför nystartade företag (start-ups), investerare och aktörer från livsmedelsindustrin för att nätverka och hitta intressanta affärs- och samarbetsmöjligheter.

Mer open innovation

– Vi ser ett ökat intresse från investerare för livsmedelsområdet, samtidigt som livsmedelsindustrin i allt större utsträckning får upp ögonen för så kallad open innovation, som bygger på att man använder sig av externa koncept för att möta interna utmaningar. Det är en utveckling som vi vill vi hjälpa till att öka takten på, säger Elén Faxö.

Deltagandet i Food Venture & Partnering Days är kostnadsfritt, men har ett begränsat antal platser. När det gäller nystartade livsmedelsföretag, start-ups, väljs de ut som bedöms ha tillväxtpotential och som är intresserade av samarbete med industrin eller kontakt med investerare. Ett start-up-företag som deltog förra året är Foodtruster, som startade i mars 2016 och som erbjuder konsumenter att betygsätta och jämföra livsmedel när det gäller priser och kvalitet via sin webbplats.

– Att delta i Food Venture & Partnering Days gav oss en större förståelse för livsmedelsindustrins behov, och vi fick många bra kontakter med stora livsmedelsproducenter som vi nu har ett nära samarbete med. Vi söker nu finansiering för fortsatt tillväxt och därför är årets upplaga av eventet minst lika viktigt för oss, säger Foodtrusters vd Sanna Danell

Boka enskilt möte

På eventet kan man boka enskilda möten med aktörer man tycker är särskilt intressanta, s k one2one-möten.

Mer information finns på eventets webbplats där man löpande kan följa vilka deltagare som har anmält sig, för att olika typer av aktörer ska se vilka de har möjlighet att träffa på eventet.

Eventet arrangeras av Livsmedelsacceleratorn, en verksamhet vars uppdrag är att bidra till företagsutveckling och till att nya innovativa, hållbara och hälsosamma livsmedel och affärskoncept når marknaden. Det finansieras av Vinnova, Västra Götalandsregionen och en rad medarrangörer.

För mer information, kontakta:

Elén Faxö, företagsutvecklare RISE Jordbruk och livsmedel, elen.faxo@sp.se, 010-516 67 27
Carina Johansson, presskontakt RISE Jordbruk och livsmedel, carina.johansson2@sp.se, 010-516 69 28

• Företagande

RISE övergripande uppdrag är att i samverkan med akademi, näringsliv och samhälle, bidra till hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft för svenska företag. RISE driver utvecklingen av en stark, svensk institutssektor. Sedan sommaren 2016, då de tidigare institutskoncernerna Innventia, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Swedish ICT gick samman, är RISE Sveriges största forskningsinstitut med cirka 2 200 anställda. RISE äger också 43 procent av institutskoncernen Swerea.

Läs mer på www.ri.se/utveckling-av-rise