SP och Brighter tecknar avtal om Translucent Innovation

Forskningsinstitutet SP och Brighter, ett svenskt medtechbolag som utvecklar produkter och lösningar inom datadriven hälsa, har tecknat ett samarbetsavtal om Translucent Innovation som är SPs plattform för öppen innovation. Öppen innovation innebär att företag och organisationer systematiskt letar efter innovationer utanför sin organisation och bjuder in fler aktörer, stora som små, till en plats i innovationsprocessen.

– Det kan exempelvis handla om ett konkret tekniskt problem i produktutvecklingen som ligger utanför Brighters kärnkompetens. Då går frågan vidare till oss på SP, varpå vi sätter samman ett team experter för att ta fram potentiella lösningar genom vårt breda nätverk, förklarar Erik Ronne, ansvarig för Translucent Innovation på SP.

Öppen innovation har revolutionerat industriell produktutveckling de senaste tio åren. Anledningen är att det är både billigare och snabbare att utveckla nya produkter med öppen innovation. För de flesta bolagen blir även riskerna lägre. Framförallt blir nya innovationer, baserade på öppen innovation, mer radikala och i längden mer lönsamma.

– Vi har ett stort antal forskare och experter inom Life science. Jag hoppas att vårt samarbete med Brighter kommer att innebära att fler innovativa produkter snabbare når marknaden och blir till nytta i sjukvården, säger Erik Ronne.

– SP har ett värdefullt nätverk som vi framförallt tror kan komma till nytta i framtiden när det blir aktuellt för Brighter att bredda sin verksamhet till fler sjukdomar, lösningar och nya produkter, säger Truls Sjöstedt, vd och grundare av Brighter. Det känns mycket bra att ha en erkänt duktig innovationspartner nära till hands.

Kontakt på SP:
Erik Ronne, SP, ansvarig för Open Innovation
E-post: erik.ronne@sp.se

Kontakt på Brighter:
Henrik Norström, COO Brighter
E-post: henrik.norstrom@brighter.se

Truls Sjöstedt, vd Brighter
E-post: truls.sjostedt@brighter.se

• Medicinsk forskning

• open innovation
  • sp:s hållbara företagande
  • life science & livsmedel