Världens första pilotfabrik för produktion av nanocellulosa invigs i Stockholm

Nu byggs världens första pilotfabrik som gör det möjligt att arbeta med nanocellulosa i större skala. Forskningsföretaget Innventia tar med denna storsatsning ett avgörande steg mot industrialisering av sin energieffektiva produktionsprocess för det nya supermaterialet.

Nanocellulosa är ett material som utvinns ur vedfibrer och som har enastående styrkeegenskaper. Nanocellulosa är ungefär lika starkt som lättviktsmaterialet Kevlar. Men till skillnad från Kevlar, och andra material baserade på fossila bränslen, är nanocellulosa helt förnyelsebart.

– Det har länge funnits ett stort intresse från industrin för att använda nanocellulosa som förstärkningskomponent i andra material, som till exempel papper, kompositer och plaster, berättar Mikael Ankerfors, som leder arbetet inom forskningsområdet på Innventia. Vi kan också skapa nya, effektivare, miljövänliga och förnyelsebara barriärfilmer för livsmedelsförpackningar.

Supermaterialet nanocellulosa kommer i framtiden att få många olika användningsområden. Den kan till exempel användas för att tillverka membran och andra mänskliga reservdelar till kroppen. Nanocellulosa kan också användas som viskositetsgivare i livsmedel, det vill säga att den kan ersätta kolhydrater och andra tillsatser i livsmedel som är så kallade lightprodukter.

– Även för livsmedelsindustrin kommer nanocellulosa att bli revolutionerande, säger Mikael Ankerfors.

För första gången kan nu nanocellulosa produceras storskaligt och ekonomiskt effektivt. Tidigare har homogeniseringssteget i processen varit alltför energikrävande. Genom Innventias processutveckling har energiförbrukningen minskat med hela 98 procent.

– Detta motsvarar en besparing på 29 000 kWh per ton. Som jämförelse kan man ta uppvärmningen av en normalstor villa som är cirka 18 000 kWh per år. För en fullstor fabrik som förser ett pappersbruk med nanocellulosa innebär detta energibesparing motsvarande 8 000 villor om året, förklarar Mikael Ankerfors.

Innventia storsatsar nu på tekniken genom att bygga den första pilotanläggningen i världen för framställning i större skala.

– Det här är ett naturligt steg i vår satsning på nanocellulosa. För att kunna utveckla applikationer för exempelvis pappers- och kompositmaterial räcker det inte med den råvara som kan framställas i lab. Vi är mycket stolta att som enda företag i världen nu kunna erbjuda industrin verkliga möjligheter att slå sig in på detta, för framtiden så viktiga, område, säger Mikael Ankerfors.

För mer information:

Mikael Ankerfors
Research Manager, Paper Chemistry and Nanomaterials Group
mikael.ankerfors@innventia.com

• Vetenskap, teknik

• material
  • energieffektiv
  • fabrik
  • livsmedel
  • process
  • förpackning
  • förnyelsebar
  • industrialisering
  • bioekonomi
  • innventia

INNVENTIA AB är ett FoU-företag med världsledande ställning inom områden som massa, papper, grafiska produkter, förpackningar och bioraffinaderiverksamhet. Vi genererar och förädlar forskningsresultat till innovativa produkter och processer. Med vetenskapligt baserad kunskap som utgångspunkt bidrar vi som innovationspartner till våra kunders värdeskapande. Koncernen har en omsättning på 310 MSEK och har 250 anställda. Vi är lokaliserade i Stockholm, Trondheim och London.
I april 2009 bytte vi namn från STFI-Packforsk AB till Innventia AB.