Jakob från Skanör vann första semifinalen i Årets Kock 2011

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2010 21:02 CEST

Jakob Lells är 36 år, arbetar på Skanörs Gästgifvaregård och vann dagens semifinal med rätten Odlad piggvar med blomkål, gurka och vattenkrasse.

De 12 semifinalisterna tävlade med sitt bästa recept på valfri varmrätt, med enda villkoret att en mejeriprodukt utöver smör måste ingå. Inom loppet av tre timmar lagade varje kock inför publik sitt recept för sex personer.

Juryns motivering lyder:

En perfekt tillagad och väl balanserad rätt som kännetecknas av fraischör, naturlighet och rustik elegans.

Semifinalvinnarna direkt till final Åtta kockar gör upp i Sista chansen
Den 2 november offentliggörs ytterligare 12 kockar som tävlar i den andra semifinalen i Åre den 14 november. De båda semifinalvinnarna, dvs Jakob Lells och vinnaren av semifinalen i Åre, går direkt vidare till final.  Åtta kockar från semifinalerna går vidare på poäng och gör upp om de återstående fyra finalplatserna vid Sista chansen i Stockholm den 29 november. Totalt är det sex kockar som tävlar om titeln Årets Kock i finalen i Ericsson Globe, Stockholm den 3 februari 2011.

De tolv kockar som möttes i semfinalen var:

Jakob Lells, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör
Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm
Jonatan Fogel, Ulfsunda Slott, Bromma
Edin Dzemat, Linnea Art Restaurant, Göteborg
Tomas Diederichsen, Ulfsunda Slott, Bromma
Sofia Bodovic Olsson, Basement, Göteborg
Jonas Espefors, Salt & Sill, Klädesholmen
Linus Palm, Rymd Restaurang & Skybar, Lidköping
Robert Hedman, Hufvudsta Gård Mat & Möten, Solna
Jesper Bogren, Swedish Taste, Göteborg
Jonas Bolling, Ski Lodge Engelberg/No 1 Gastronomy, Stockholm
Andreas Landén, Collegium Konferens & Restaurang/Hagdahls Kök, Linköping

I juryn för semifinalerna och Sista chansen ingick: Fredrik Eriksson, juryns ordförande, Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, lvsjö, Markus Aujalay, Årets Kock 2004, ordförande i föreningen Årets Kock, Winterviken, Stockholm, Magnus Ek, Oaxen, Mörkö, Håkan Thörnström, Thörnströms Kök, Göteborg, Anders Vendel, Vendel restauranger, Malmö och Stefano Catenacci, Operakällaren, Stockholm

Bilder
www.aretskock.se finns bilder på Jakob Lells och övriga semifinalister för fri publicering. Klicka på Press och därefter Bilder.

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Fredrik Eriksson, juryns ordförande: 070-349 60 68
Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Risenta, Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print, Norsk Fisk och Santa Maria (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

Risenta grundades 1940 och drivs idag av tredje generationens ägare och vd Alex Tengvall. I Risentas utbud ingår ett brett sortiment av basvaror inom hälsomat. Företaget är marknadsledande inom flera hälsokategorier och omsätter ca 150 miljoner kronor. Risenta har tjugotre anställda och är just nu i en stark expansionsfas.