Risenta stoppar leveranser av krossade linfrön

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 13:40 CET

I massmedia har det under de senaste dagarna diskuterats huruvida krossade linfrön bör ätas eller inte. Diskussionen bottnar i den förändring som Livsmedelsverket har gjort i sin rekommendation kring konsumtion av krossade linfrön. Risenta har beslutat att – åtminstone tillfälligt – upphöra med leveranser av krossade linfrön tills en större klarhet i frågan kan nås.

Linfrön innehåller förutom nyttiga fettsyror också linamarin – ett ämne som när det frigörs i kroppen i värsta fall kan framkalla bland annat illamående och kräkningar vid ett alltför stort intag. Eftersom det idag inte är förbjudet att sälja krossade linfrön är den nuvarande situationen oklar för producenterna.

- Vi månar alltid om konsumenternas hälsa och därför har vi i det här läget beslutat att dra in våra leveranser av krossade linfrön, konstaterar Risentas vd Niklas Truedsson.

Risentas försäljning av hela linfrön fortsätter liksom tidigare.

För mer information, vänligen kontakta:

Minja Moilanen Olofsson
Manager Brand Building, Risenta AB
Naturally Healthy Food division
Tel +46 8 586 27 540
Mob +46 76 548 75 40
minja.olofsson@paulig.com

Om Risenta Risentas affärsidé är enkel: Att erbjuda god och hälsosam mat till alla som vill äta och leva hälsosamt. Företaget grundades 1940 och har sedan dess ägnat mer än 75 år åt att nyfiket och passionerat lära sig allt om växande mat och vilka som är bäst på att odla den. Allt hamnar sedan i de karaktäristiska gula förpackningarna i butikshyllan. Sedan hösten 2016 klimatkompenserar Risenta 100% av sin verksamhet genom trädplanteringsprojekt i Mexiko och Peru. Risenta ingår i denfinländska familjeägda koncernen Paulig Group. www.risenta.se