Gabriel Urwitz föreslås till ny ordförande för Svenska Riskkapitalföreningen

Valberedningen med ordförande Claes de Neergaard föreslår Gabriel Urwitz, grundare och ordförande för Segulah till ny ordförande för Riskkapitalföreningen inför årsstämman den 12 april.

”Vi är mycket nöjda att presentera en så kvalificerad ordförandekandidat för SVCA. Gabriel är respekterad i breda kretsar både inom och utom riskkapitalbranschen” säger Claes de Neergaard, ordförande i valberedningen

”Jag är hedrad av förtroendet och ser fram emot att göra en insats för hela riskkapitalbranschen, som är så viktig för Sverige. Men först skall jag bli vald”, tillägger Gabriel Urwitz.

Efter fem år som VD för Riskkapitalföreningen väljer Marie Reinius att gå vidare. Rekrytering av ny VD har påbörjats.

”Marie Reinius har gjort en stor insats för riskkapitalbranschen i ett tufft klimat med finanskris och nya regleringar. Vi önskar henne all lycka i framtiden” säger Gustav Öhman, avgående ordförande i SVCA.

”Det har varit fem spännande år med finanskris och nya regleringar. Nu vet alla att Riskkapitalföreningen och dess medlemmar står för ett aktivt ägande”, avslutar Marie Reinius.

Till ny VD för Riskkapitalföreningen utses t v Isabella de Feudis, f n ansvarig för föreningens kommunikationsverksamhet.

Kontaktpersoner:

Claes de Neergaard, ordförande i valberedningen, telefon 08-587 91 900