Rittal CP-bärarmssystem kan nu lätt ställas in i höjdled för att säkra en mer ergonomisk arbetsplats för maskinoperatörer av olika längd.

Förbättrad ergonomi med utvecklat bärarmssystem

Maskinoperatörer av olika längd ska samsas vid samma enhet och hålla
uppsikt över kontrollpanelen. Detta kan orsaka problem. Ingen blir riktigt
nöjd med inställningen i höjdled. Någon får titta uppåt, en annan nedåt.

Nu kommer Rittal med en lösning för en mer ergonomisk arbetsplats. En ny höjdjusterbar stödsektion kan lätt integreras i företagets bärarmssystem. Användare oavsett längd kan ställa in bärarmen på en för dem lämplig nivå.

Välj dimension
Rittal CP-bärarmssystem används där kontrollskåp och kontrollpaneler måste placeras flexibelt för styrning och övervakning av en maskin. Systemet finns för en smart sammansättning till önskad dimension och funktion.

Två versioner
Den höjdjusterbara stödsektionen kan integreras i bärarmssystemet utan en adapter. Den finns i två versioner, i viktområdena 4-30 kg och 10-60 kg. Inom dessa områden kan vikten justeras stegvis för att säkerställa att bärarmen alltid stannar vid den inställda höjden. Viktinställningen förblir också stabil under långa perioder av drift.

Pålitligheten av denna funktion har Rittal testat under mer än 30 000 cykler i sitt ackrediterade kvalitetslaboratorium.

Pålitligt kabelskydd
Rittal CP-bärarmssystem ger gott om utrymme för kabel inuti bärarmen. Det är också enkelt att sätta in förmonterade kablar med kontakter i det höjdjusterbara systemet. Hög skyddsklass (IP 54) innebär att kablarna är tillförlitligt skyddade mot miljöfaktorer. Kablarna är därutöver skilda från de rörliga delarna i höjdjusteringssystemet, så att ingen skada uppstår när stödsektionen rör sig.

Montering och justering görs enkelt
När Rittal utvecklade sitt bärarmssystem satsade företaget särskilt på en konstruktion som möjliggör att en person kan utföra montaget på egen hand. Detsamma gäller för den nya höjdjusterbara stödsektionen.