Rittal stärker kundlöfte med nytt globalt distributionscenter

Rittal stärker kundlöfte med nytt globalt distributionscenter

I mars driftsätter Rittal fullt ut sitt nya globala distributionscenter. Investeringen uppgår till 40 miljoner euro och stärker kundlöftet "Snabbare – bättre - överallt", vilket innebär 24 alternativt 48 timmars leveranstid till kund.

– Nästan varje region i Europa, där vi är etablerade, kan nås från våra lager inom 24 timmar. Det är en snabbhet som vi vet efterfrågas av våra kunder. Konceptet är tänkt att utvidgas till andra regioner under de närmaste åren, betonar Per Magnusson, produktchef för apparatskåp på Rittal Scandinavian ab.

Rittal tillverkar och marknadsför bland annat skåp och kapslingsteknik för industri och IT-verksamheter. Det nya distributionscentret hanterar effektivt både företagets sortiment av större skåp och av mindre komponenter för exempelvis klimatisering. Anläggningen omfattar ett höglager med plats för 21500 pallar samt en automatiserad anläggning för lagerlådor med 25000 platser. Höglagret är i drift sedan i november medan resten av anläggningen står klar i mars.

Det nya globala distributionscentret är etablerat i Haiger, Tyskland, och kompletterar Rittals logistikkedja som omfattar cirka 90 lagerplatser världen över. Löftet om en 24/48 timmars leveransservice är baserat på företagets katalogprodukter och det sortiment som de lokala lagren tillhandahåller för sina specifika marknader.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2013 uppgick till drygt 742 MSEK.