Wingårdh Arkitektkontor valde vacker IT-säkerhet

Wingårdh Arkitektkontor valde vacker IT-säkerhet

Wingårdh Arkitektkontor har flyttat IT närmare användare och beställare. Genom en vacker design på det nya serverrummet lyfts IT-systemet fram. Det ger en extra kvalitetssäkring betonar IT-chef Magnus Börjesson.

­– Från början stod utseendet inte högt på listan. Då handlade det enbart om funktion och hållbarhet och möjlighet att kunna expandera. Men så hittade vi en lösning som balanserar allt detta.

Rittal Scandinavian ab har levererat RiMatrix-systemet. Lösningen ersätter traditionella datorrum och innebär bland annat en lägre energiförbrukning och hög säkerhet.

– Istället för att traditionellt kyla ett helt rum har vi nu servrarna i kylda skåp. Det går självfallet åt mindre med energi då för att säkra IT-driften. Serverskåpen är utrustade med brandsläcksystem och har larm som varnar om någonting inte är som det ska vara. Vi har säkrat driften med kontinuerlig kraftförsörjning genom en UPS-anläggning. Samtliga system är både dubbla och trippla.

– Vår nya miljö gör livet lättare för oss på IT-avdelningen. En känsla av trygghet har infunnit sig, en känsla jag inte haft tidigare. Det är bra, betonar Magnus Börjesson.

Serverskåpen står bakom glasväggar i kontorslandskapet på arkitektbyrån. Utformningen har varit viktig. Ett svart installationsgolv lyfter fram de moderna, rena linjerna i skåpen, kylmaskinerna och UPS-anläggningen. Istället för att gömma undan servrarna i källare eller bakom stängda dörrar, är IT nu synbar för alla och en påtaglig del av verksamheten.

– Det skapar förståelse för behovet av ordning och reda. Det visar på den kvalitet som präglar hela vår verksamhet, understryker Magnus Börjesson.

Wingårdh Arkitektkontor AB har kontor i Göteborg och Stockholm. Gert Wingårdh är idag en av de mer kända svenska arkitekterna och han och hans arkitektbyrå har medverkat i projekt som även rönt internationell uppmärksamhet.
Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning.

Rittal, som ingår i tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem och systemtillbehör. På Rittal Scandinavian ab hanterar 70 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2009 uppgick till drygt 700 MSEK.