RMV GRAMMOFON SIGNAR GUSTAF & VIKTOR NORÉN, NY MUSIK I VÅR!

Som popartister har bröderna Gustaf & Viktor Norén haft framgångsrika karriärer med band som Mando Diao, Sugarplum Fairy och State Of Sound, men det är först nu som de släpper musik tillsammans – för första gången någonsin.

2015 hoppade Gustaf av Mando Diao och har sedan dess levt och verkat i Dala-Floda, 4 mil väster om hemstaden Borlänge.

-Jag har inte varit professionell musiker på fem år, men jag spelar mycket hemma med min familj och mina barn. Jag tror aldrig att jag har spelat så mycket som när jag lade gitarren på hyllan, säger han.

Tillsammans med folkmusiker han lärt känna i grannskapet i Dala-Floda upptäckte Gustaf Norén barndomens musik på nytt, och inledde samtidigt ett samarbete med den fem år yngre brodern Viktor.

-Det öppnades som en kreativ motorväg när vi började spela tillsammans. Man har ju en speciell kemi med någon som man alltid har haft i sitt liv. Det gjorde att vi hittade tillbaka till en lust till musiken, säger Viktor och avslöjar att en ny skiva är på gång.

Det nya albumet ”Hymns To The Rising Sun” blir brödernas första release på RMV Grammofon.

Skivan, som Gustaf & Viktor har skrivit tillsammans med Björn Olsson (Håkan Hellström, Soundtrack Of Our Lives, Mando Diao mfl.) spelas in i den legendariska RMV studion på Skeppsholmen under hösten och släpps våren 2020.

-När vi träffade Claes & Ludvig första gången och spelade upp våra låtar kände vi direkt att RMV var det perfekta hemmet för oss. En förståelse och en genuin passion för musiken, som en bandmedlem snarare än ett skivbolag. En känsla av en början på ett långt samarbete med utsuddade gränser mellan artist och skivbolag, en harmonisk, framåtlutad & lustfylld samexistens med den gemensamma drivkraften att tillsammans skapa & ge ut musik utan kreativa hinder. RMV är en vitamininjektion rakt in i våra musikaliska vener, säger Viktor

Claes Uggla på RMV Grammofon fortsätter:

-Vi har följt Gustaf & Viktors musikaliska karriärer på håll under en lång tid och vi är otroligt stolta och glada över att få välkomna dem till RMV Grammofon! Två exceptionella låtskrivare med en unik känsla för melodier, som tillsammans med Björn Olsson skrivit och spelat in fantastiska poplåtar.
Vi ser oerhört mycket fram emot att få släppa deras första gemensamma album tillsammans med dem i vår.

Duon gjorde en bejublad sommarturné under 2019 och är aktuella med en julturné i december. Planeringen för sommarturnén 2020 är i full gång.

KOMMANDE SPELNINGAR

15 DEC Vadstena Klosterkyrka, Vadstena

16 DEC Sankt Johannes Kyrka, Malmö (Utsålt)

18 DEC Stora Tuna Kyrka, Borlänge

19 DEC Floda Kyrka, Dala- Floda (Utsålt)

21 DEC Alsters Kyrka, Karlstad (Utsålt)

22 DEC Floda Kyrka, Dala- Floda (Utsålt)

Biljetter finns på: http://jubel.se/live/gustaf-noren

• album
  • turné
  • gustaf & viktor norén

• Skåne

The RMV companies are a group of enterprises in the entertainment industry founded to support and feed each other on all levels. We create, cultivate and produce with nothing but the joy of the labour and love for the art as our guiding light.

Helene Wigren

Presskontakt PR-konsult Presskontakt 070-7527605