Åhléns genomför inte köpet av RNB:s verksamheter på NK

Åhléns har, i enlighet med aktieöverlåtelseavtalet daterat den 24 mars 2009 som ger RNB och Åhléns ömsesidig rätt att från och med den 1 december 2009 avstå affären, beslutat att inte genomföra förvärvet av RNB:s verksamheter på NK i Stockholm och NK i Göteborg.

Konkurrensverkets bedömning är att Åhléns genom förvärvet av RNB:s verksamheter på NK skulle få en alltför dominerande ställning inom selektiv kosmetik. Åhlénsgruppen delar inte Konkurrensverkets syn vilken skapat en osäkerhet och som har lett till att förvärvsprocessen har dragit ut på tiden.

"Departments & Stores Europe AB är ett välskött företag med en attraktiv marknadsplats, men mot bakgrund av Konkurrensverkets hållning, som vi inte delar, väljer vi nu att avsluta processen och fokusera på andra möjligheter", säger Thomas Axén, VD och koncernchef för Åhlénsgruppen.

"Omfattande tid och resurser har lagts ner från båda parter på att den här affären skall genomföras vilket nu inte kommer att ske. Åhléns beslut idag att avbryta affären och dess konsekvenser för RNB kommer nu att utvärderas. Det finns som tidigare nämnts tre möjliga återstående scenarier; att RNB väljer att stycka sin verksamhet på NK och sälja den i delar, att RNB säljer helheten till en annan aktör eller att RNB behåller verksamheten. Då dagens information är ny för oss har vi idag ingen kommentar till sannolikheten för de olika scenarierna", säger Mikael Solberg, VD och koncernchef för RNB RETAIL AND BRANDS.

Cecilia Lannebo, IR RNB RETAIL AND BRANDS
Tfn: 08-410 520 45, 0768-87 20 45, e-post: cecilia.lannebo@rnb.se

RNB är indelat i två verksamhetsområden - Polarn O. Pyret och en distributionsplattform för nationella och internationella varumärken. Polarn O. Pyret är ett varumärke med inriktning på baby- och barnkläder. Distributionsplattformen består av de två huvudområdena Varuhus och Butikskoncept. Varuhusverksamheten bedrivs genom butiker på varuhusen NK, Steen & Ström, Illum samt Kosta Outlet. Butikskoncepten består av JC, Brothers och Sisters.